Tremånaderskontroll och det stora LIA-bråket.

Posted by | December 02, 2013 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

För en månad sedan kände jag, och säker många med mig, en viss stress över att vi inte redan var experter på det vi ska göra. Nu, tre månader in i utbildningen, har jag landat i min framtida roll. Jag har avklarade prov i ryggsäcken med lyckade resultat. Workshops och grupparbeten har fungerat bra och varit mycket lärorika. Jag kan lugnt konstatera att stressen är borta, samtidigt som  kunskapen flödar in i ett fortsatt skönt tempo. För det är fortfarande mycket som händer, mycket som ska in, men grunden och tryggheten är större och starkare.

Nu när månad tre är i mål noterar jag att det har handlat mycket om Adwords med fokus på konto och kampanjhantering. Vi har pratat GDN och diskuterat hur man optimerar de olika kanalerna på bästa vis. Det tjatas på oss om att testa sig fram. Vilket inte är något problem för jag har alltid tillhört de som kör först och frågar sen. Det är lättare att be om ursäkt än att fråga om lov. Just nu är det mycket som handlar om att rankas och scooras också. Bäst och  mest på olika sidor och i olika verktyg. Jag har också noterat BIG DATA och PLA (Product Listing Ads) med stora bokstäver i anteckningsblocket. Något att ta med vidare in i månad fyra då vi ska fördjupa pss i webbanalys.

Det stora LIA-bråket

Vi har börjat prata LIA-platser. Det ser visserligen bra ut med intressanta arbetsplatser att gå till. Men sätter jag fingret i luften kan jag ana stora konflikter. Något att se fram emot.

Min organiska serp

En kort uppdatering om läget i serpen. Jag kan nöjt konstatera att min namn har bufflat in sig p nästan alla platser. Det tog två månader ungefär. Bildsöket ser också bra ut. Mycket nöjd.

Andreas Rosell och serpern

Andreas Rosell och serpern

Relevans

Det glädjer mig mycket att i princip  alla föreläsare pratar varmt om vikten av relevansen i allt vi gör. Internet har verkligen börja växa upp från den tonåring den så länge varit. Det fungerar liksom inte att halvdant skräpa ner sin omgivning. Det går inte att slaska iväg en massa saker med förhoppningen om att det ska fungera. Nej. Framtiden handlar som jag redan så många gånger har skrivit här, DATA. Relevansen i innehållet och att bygga på data är det som gäller. Och det gör mig lycklig. Ge rätt sak till din kund, din medlem eller din besökaren och du kommer få kärlek tillbaka.

Jag känner mig stark på relevans. Det känns bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published.