Andreas Rosells blogg

Trädgård, träning och vegoliv

Asylboende i Fagerslätt | Huskvarna

Posted by | Outside | No Comments

Under våren kommer Jönköping kommun att färdigställa 30 stycken boenden för asylsökande/asylflyktingar. Exakt inflyttningsdatum är inte klart men jag ser med spänning fram emot den här tillgången för området som kommer i vår. Inta bara för dessa 30 boenden men också för resterande utökning av området som sker framåt på sikt. Den totala siffran av hushåll som är planerade  har jag inte men känslan är att det ökade trycket måste boosta bussturerna upp och ner från berget till Huskvarna m.m.

Jag är själv relativt ny i Huskvarna och ser bara möjligheter i att det kommer hit flera människor som vill bo, jobba och leva i fred och i frid. Förhoppningsvis kommer några av dessa personer stanna kvar hos oss när deras asylärenden är över, då de förmodligen har hunnit komma in i det svenska samhället och fått lite vänner. Det är lite här vi kommer in, vi som redan bor här, vi kan göra mycket för att hjälpa till i denna process. Det handlar om allt från att vara där och visa sig, försöka svara på generella frågor om det vardagliga Sverige, samla in och dela ut alla möjliga enklare saker som kläder, leksaker och skolmaterial. Att tillsammans få in de i aktiviteter och engagemang som ex. Egnahem BK.
Personligen ska jag försöka göra något i alla fall för att underlätta deras långa väntan på ett nytt liv hos oss. Hur det ska gå till vet jag inte ännu men det finns tid att fundera ut något. Om du vill hjälpa till på något vis är du mer än välkommen att kontakta mig.

Annars så har kommunen olika insatser genom Frivilligcentralen. Mer information finns på kommunens hemsida

Asylboenden Fagerslätt

 

Rullskidåkarens guide till galaxen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments
Pölder Sport

Pölder Sport på plats under Landsjön runt

Att börja åka rullskidor
Från och med idag så kommer den här bloggen bli mer och mer tränings- och produktinriktad. Jag kommer att skriva om rullskidor, längdskidor och en hel del annat som kan förknippas med skön utomhustid. Jag kommer att snöa in på saker som bl.a. pannlampor, valla, trugor och c-remmar. Varför det undrar ni kanske nu? jo för att jag ska börja träna igen, på riktigt, och för att jag arbetar på Sveriges ledande längdspecialist Pölder Sport. Här kommer ni alltså hitta en nybörjare rullskidåkares första steg (diagonal?) mot en stabil och snabbare mil.

Att komma igång med rullskidåkning
När jag började mitt arbete på Pölder Sport, som produktansvarig på webben, i augusti -2015 så hade det gått över tjugo år sedan sist jag stod på ett par längdskidor. Jag blev alltså inte anställd för de kvalifikationerna som rullskidproffs (det har vi andra som är). Under min första vinter på Pölder har jag säkert hunnit åka längdskidor fyra gånger (skitvinter). Dessutom jobbar vi väldigt mycket under högsäsongen. Lägg till en familj på det ni vet, ja ni vet, för som så många andra så är tiden ett stort problem och en lätt undanflykt för att komma igång med något. Rullskidor hade jag aldrig provat, men det har jag gjort nu, hela fem gånger. Nu kan jag stoltsera med minst tre mil rullskidåkning i kroppen.

Nu ska det dock bli ändring på det. Min kunskap om produkterna och prylarna, min nyfikenhet och lärdom om träningsformen har ökat massivt, nu ska det aktiva matcha upp. Så, följ mig här för att ta del av min rullskidträning mot Nattvasan 2017 (har någon en biljett?), mot en kropp jag känner igen och mot ett hälsosammare liv. Det kommer som sagt var att handla om rullskidor, längdskidor, cykling och en och annan backsvordom då jag nyligen har flyttat upp på ett berg i Egnahem i Huskvarna.

Mina rullskidor
Just nu kör jag med ett par Swenor Pölder Classic som funkar hur bra som helst. På fötterna har jag Salomon RC Carbon Classic, kort och gott en riktigt skön sko som är lätt att få på och av. Sval på sommaren och varm på vintern. Varför ska ni ha koll på den här sidan framåt:

  • Följa en nybörjares träning på rullskidor/längdskidor
  • Få uppdateringar om nyheter inom längd-Sverige
  • Få koll på Egnahem i Huskvarna och allt det goa som kommer med att bo där.

Om jag inte har åkt rullskidor, vad har jag då gjort?
Jag har i mångt och mycket varit aktiv fram tills för några år sedan. Jag har spelat fotboll, cyklat och allmänt hållit igång på olika vis. Mitt bollsinne har alltid varit mycket fantastiskt bra. Så är det ju, Om ni vet hur jag kan kombinera den klassiska rullskidåkningen med en boll så vore jag mycket tacksam. Det är fortfarande väldigt stel åkning, en väldig balansakt och ruggig teknik trots att den sitter som den ska i huvudet. Tyvärr är det också ett rätt så dåligt system med muskler som backar upp rörelserna också. Men som så många gånger tidigare så brukar min kropp svara bra på träning och därmed är förhoppningarna stora om att snart bli bättre.

Förresten. Om ni undrar över Galaxen så är det oklart än så länge. Jag säger till när jag har tränat mig dit.

Prolink – stor nyhet från Salomon

Posted by | Outside | No Comments

2016 börjar med en stor nyhet från Salomon. Nya bindning och skosystemet Prolink låter dig vara mer flexibel i valet av just bindning/sko och skida. Mycket spännande och bra nyheter för alla skidsugna!

Vad är Prolink?

Prolink är ett nytt bindningssystem från Salomon som suddar ut gränsen mellan Salomon och Rottefella. Du kan alltså använda dina Salomonskor på Rottefella NNN bindningar och med Rottefella NNN sula på Salomon Prolink bindningar!
Prolink ersätter inte Salomons tidigare system SNS Pilot & SNS Profil, två modeller som kommer att leva vidare, hur länge återstår att se. Prolink är en ny valmöjlighet helt enkelt, en ny lösning för mer flexibilitet.
Om du undrar hur du ska välja Prolink bindning, tänk så här:

  • Salomon Prolink = känsla, lägre bindning
  • Salomon SNS Profil/Pilot = kontroll, stabilitet

Sammanfattning av Prolink-systemet

Idag finns Prolinksystemet som två bindningar för klassisk åkning och i Salomon RC Carbon med Prolinksula.
Salomonskor med Prolink-sula fungerar att använda på Prolink-bindningar och Rottefella NNN bindningar.
Skor med Rottefella NNN sula fungerar på Salomon Prolink-bindningar

Summan av detta är alltså att du blir friare att välja sko/bindning än tidigare.
Värt att tänka på:

Prolink är inte kompatibelt med Salomons tidigare bindningar (SNS Profil & SNS Pilot).

Nyheten är fantastiskt spännande och året battle på bindningsfronten blir mycket intressant. Det blir mindre problem med att byta bindningar hit och dir för att prova nya skor och längdskidor.

Det finns ett par utvalda leverantörer i Sverige än så länge som säljer det nya Prolink-systemet som idag består av två modeller av bindningar och pjäxan Salomon RC Carbon med nya Prolink sulan. Den finns i begränsad tillgång under vinter/vår 2016.

Här kan du köpa det

Salomon Prolink

Salomon Prolink

Trettiotvå stycken onlinemarknadsförare ger sig ut i världen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi har haft skolavslutning och återigen kan en konstatera att tiden går alldeles väldigt snabbt. Var det inte igår som vi träffade vi varandra för första gången?
Det är makalöst vilken respons alla i klassen har fått från marknaden. Redan innan examen hade 65% av onlinemarknadsförare, eller digitala marknadsförare om ni så vill, fått jobb inom området. Nu är det flera, har ingen exakt siffra men det känns klart att alla, om så önskas, kommer att ha fast jobb väldigt snart. Och vad händer när något svarar så här bra? Stoltheten växer så att det knakar, hos alla inblandade. Medieinstitutets elever är starka, det är bara att konstatera, dessutom är vi många i det stora nätverket. Det ska bli mycket spännande att följa allas resa som börjar nu, och se vems vägar som går ihop med andras, för att många i klassen kommer att jobba med varandra på något vis är uppenbart. Sverige är ett litet land. Det känns så kul!
Tack klassen, tack Medieinstitutet för att ni gav mig utbildningen och tack utbildningsledare David för allt du roddar med.
Den här bloggen kommer leva vidare och ta mer fart nu med inriktning på yrkesverksamheten och politik. För att återkoppla till en av anledningarna till varför bloggen startade, för att synas, så har det gått bra. Jag har tagit över första sidan, och syns. Nu ska jag bara hålla arbetet uppe för jag vill inte släppa fram någon annan Andreas Rosell, inte ens om det handlar om Sveriges Starkaste man.

New York och Cangelosi Cards – 2006

Posted by | Outside | No Comments

Sommaren 2006 åkte jag och min flickvän Anna till New York för att upptäcka staden under en vecka. Vi visste på ett ungefär vad vi ville göra och se men inte så mycket mer utöver det. Det här var innen Facebook, där man nu kan slänga ut en fråga om vilken stad som helst och få hur mycket tips och råd som helst från sitt nätverk.

Read More

Det är mycket nu

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Först och främst så är det sommar nu. Då går allt på halvfart. Det vet vi. Med undantag för bl.a. barn. Att vara föräldrarledig är inte en dans på rosor. Det är ansvar, nervositet, fokusering och ångest tolv timmar om dagen just nu. Självklart är det smått fantastiskt och underbart på samma gång. Utöver det har jag tagit en del svåra beslut och brottas med stora familjefrågor. Sist men inte minst så är det lansering och släppet av mitt skrivarkollektivs första novellantologi Stockholms Undergång. Även om vi är tio stycken i gruppen så tar den mycket fokusering och kraft. Det jag vill säga är att det inte blir mycket tid och ork över till den här sidan just nu.

Men här kommer i alla fall en ytterst kort och självfokuserad videoselfie från Tokyo.

Novellantologin “Stockholms undergång” är här!

Posted by | Outside | No Comments

Hurra! Elin på Undrentide förlag har skickat mina fem författarexemplar av skräckantologin Stockholms undergång! Fin känsla att hålla dystopisamlingen i handen efter alla domedagsmöten med Fruktan. Antologisamlingen släpps sista juli 2014 och om du skulle lägga vantarna på ett exemplar, se till att ha packat väskan innan läsningen, så att du snabbt kan lämna stan efteråt.

Pecha Kucha presentation

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag hade alltså en Andreas Pecha Kucha presentation för klassen om min tid hos Djurens Rätt. Pecha Kucha innebär vanligtvis att presentationen innehåller tjugo bilder med tjugo sekunders prat till var bild.
Vi fick dock ha med text, samt skapade bilder och inte bara foton.

Några råd för en sådan här presentation är:

  • Repetera många gånger innan. Tjugo sekunder springer iväg.
  • Försök att prata över block av bilder med samma tema och inte tjugo sekunder till varje bild tänk.
  • Gå lös med kreativiteten.

Innehållet i den här presentationen är lika delar skapade bilder av mig samt “lånade” bilder från google. Jag har dessutom försökt att ha lite 80´s tema över hela presentationen.

LIA 1 avslutad och föräldrarledighet

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Då var tio veckor på Djurens Rätt avklarade och tiden gick alldeles för snabbt. Jag är enormt tacksam för att organisationen ville ta in mig under den här perioden. Jag har lärt mig en massor inom mina områden men också mycket om hur en organisation jobbar med fokus på medlemsvärvning osv.

En kort sammanfattning om vad jag har arbetat med på Djurens Rätt:

  • Identifiering och uppsättning av goals och events i Google Analytics.
  • PPC
  • Konvertering och optimering
  • Dashboards och rapporter i analytics
  • A/B-testning
  • Ansökte och fick ett Google Ad Grant-konto i AdWords. Satte upp kampanjstruktur och skrev annonser
  • Facebook-annonsering
  • Content Marketing
  • Webbanalys

Idag börjar nästa äventyr då mina pappadagar kickar in. Framför mig ligger sex veckor med sonen då sambon ska börja jobba igen. En omställning för hela familjen. Vi har varit tre hela den här tiden. Jag har haft tur att kunna vara hemma med sonen så pass mycket de här första 17 månaderna. Och snart börjar han på förskolan också…. tiden går snabbt alltså. Any how. Låt sommaren komma igång på riktigt nu.

Praktiken och överlämningen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Klassen är inne på sista veckan av den första praktikperioden i utbildningen. Tiden går snabbt när man har kul. Det innebär alltså att hela veckan ägnas åt att avsluta projekt, sätta ihop informationsdokument och styrdokument så att det jobb jag har lagt in kan leva vidare. Förra veckan satt jag med dashboards och rapporter i Analytics och det är på samma knepighetsgrad som att sätta ihop en bra överlämning. Ena dagen gör man något som är fullt begripligt för en själv, för att dagen efter inte riktigt spela alls. Att då få till det för någon annan, någon som inte är så van vid ex Analytics, eller AdWords. Det är tufft men kul!

Jakten på LIA omgång två är har startat förresten. Här finns mitt CV om någon skulle vara intresserad av att ta in en LIA-praktikant till hösten 2014.

Sveriges nationaldag och ännu en ledig dag

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Det är bara en vecka kvar av första praktiken och perioden har gått förskräckligt snabbt. Inte minst på grund av massor utav röda dagar.

Dagar som jag brukade tycka väldigt mycket om men när man har en begränsad tid på en arbetsplats blir det snabbt rätt så frustrerande. Och på det kommer klämdagarna också…

Tog en promenad i morse föresten. Det pågår en fotbollsturnering i Hammarbyhöjden. Till syned ganska oskyldigt men efter att ha pratat med en fotbollsmamma vars son var med i turneringen representerande Djurgårdsakademin fick jag snabbt en rätt så obehaglig känsla av hela spektaklet. När de är små ska fotboll vara kul. Ingen ska exkluderas för att färdigheterna inte är på plats än.

Hur som helst. Ha en fin nationaldag på er!

Neil Gaiman på Studion

Posted by | Outside | No Comments

Kvällen explodera i ett möte med Neil Gaiman på Kulturhuset men innan den stora smällen fick jag två fina presentationer att inspireras av. Dagen började med master class-timmar på Iprospect vilket gav mig några bra cases från Facebookannonsering. Men eftermiddagen var något av en magisk eftermiddag och först ut vid fyra var Boel Bermann.

Hon var anlitad att hålla en föreläsning om hur man skapar sina karaktärer. Visserligen låg fokus på datorspel men jag tar med mig en del idéer till novellskrivandet.En huvudkaraktär behöver vara alldeles fantastisk, ibland är det personerna omkring hen som måste vara det. Hen måste av en vilja och ett väl uttalat mål, annars händer det ingenting. Jag är ingen gamer men blev bra sugen på att spela Runemaster, spelet Boel jobbar med för tillfället och vars värld och karaktärer hon beskrev inlevelsefullt. Man kan lugnt säga att det verkar vara ett spel med många möjligheter och tvära svängar, mycket beroende på hur man som spelare väljare att tackla sina dialoger.

Föreläsningen som var en del av KulturKraft Stockholm ägde rum på Barbro på Södermalm och efter Boel klev Lars Lundström på scenen. Han har varit flitig manusförfattare för film och tv sedan början på nittiotalet och har nyligen storsuccén Äkta Människor bakom sug. Jag vill kalla det för en sci fi produktion men den har så många nivåer och lager att man kan kalla den för lite vad som helst.

Lars pratade mycket om inspelningen och framtagningen av just Äkta Människor. Hur han som dramaturg och sitcomskrivare fick idén om Robotarna i Äkta Människor. Man blir aldrig för gammal för att tycka och tänka om robotar och att han fick igenom det här projektet är helt fantastiskt.

Sverige är fortfarande ett land som ställer sig på tvären när det kommer till inhemska produktioner kring allt som inte är drama eller thriller. Mörkt, mörkt och mörkt ska det vara, annars blir det genast osäkert.

Lars förklarade om utmaningarna kring hanteringen av Robotarna och skådespelarna. Hur regissören avhumaniserade skådespelarna, skalade av mänskliga egenskaper som att röra sig på ett visst sätt, att aldrig klia sig någonstans. Ta sig i håret och liknande. Och det som skådisarna inte kunde kontrollera själva tog de bort i preproduktion, som ex blinkningar. Det handlar kanske främst om att inte, inte gör det här sakerna utan mer om att göra sakerna fast vid fel tidpunkt. Det kanske låter svårt men effekten är stor bara man låter en människa klia sig i ansiktet vid fel tillfälle.

Jag hoppas verkligen att Lars har fått smak för den här genren och att jag får se fler fina produktioner från honom i framtiden.

Sist men inte minsta så fick jag möjlighet att uppleva en och en halv timme med Neil Gaiman på Studion i Stockholms Kulturhus vid plattan. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Jag är inget hardcore fan av honom, vilket jag känner att jag borde vara.

Jag känner till hans verk och de ligger alltid högt upp på listan att läsa, men min lista att läsa står still sedan ett par år tillbaka. Tråkigt nog. Men Neil. Vilken man. Bara presentationen av Ingemar Fasth inför hans uppträde på scen satte en elektrisk känsla i den lilla salen. Och när han kom in, sida vid sida av underbara Johanna Koljonen, så visste man direkt att det skulle bli fantastiska två timmar framåt.

Det började så klart med att Johanna bad honom läsa högt från senaste skapelsen: Oceanen vid vägens slut.
Neil och Johanna fortsatte sedan de två timmarna med att blandade högt med lågt. Det var hela tiden underhållande och fantastiskt. Jag skrattade och grät när Neil med sin brittiska humor tog oss in i sitt liv och med på resan till ett Syriskt flyktingläger han precis genomfört. Av många bra saker han hann säga så väljer jag det här:

Min käre vän Boel Bermann har skrivit mer utförligt om hur Neil Gailmans besök på Kulturhuset var.

“Från Hans och Greta lärde jag mig att föräldrar överger barn om maten inte räcker till. Att gamla damer som bjuder på kaka äter upp dig. Att det går att döda gamla damer”

På jakt efter den bästa LIA-Praktiken hösten 2014

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Tiden går snabbt när man har kul. Den här dagen har exempelvist gått riktigt snabbt med valdeltagande och familjehäng. En annan sak som gått snabbt är min tid på Djurens Rätt. De är långt ifrån över men det är ändå dags att börja söka efter en praktikplats inför höstens period. Datum som gäller är 22 september till 28 november 2014. Om du eller den du jobbar för  tar in praktikanter inom onlinemarknadsföring är du mer än välkommen att höra av dig eller skicka över ett tips. Inför höstens sökande tänker jag inte försöka mig på en LinkedIn-annons då erbjudanden till oss är tillräckligt många som de är. Jag tänker dock söka mig till de företag och organisationer som jag tror ger bäst utbyte åt båda håll. Det är som vanligt, alla dörrar är öppna, än så länge.

Jag tänker inte summera tiden på Djurens Rätt nu. Jag kan dock redan säga att det har varit väldigt givande och kul tid. Ett par lärorika och fina veckor. Vilket ställe och vilka människor! Inspirerande.

Så återigen, är du intresserad av att prata med mig om en praktikplats i höst – kontakta mig mer än gärna så kan vi ta en förutsättningslös diskussions-fika. Här är min bakgrund förresten…

Google Ad Grants

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Va! Vilken grej.
För ideella icke vinstdrivande organisationer finns det en produkt som går under namnet Google Ad Grants. Det är ett AdWords-konto som organisationen ansöker om för att kunna förmedla sin information som ofta, eller alltid, handlar om att göra världen till en bättre plats att leva i.
Read More

Nigeriansk banklösning och svensk digital tjänstemarknad – kan det hjälpa fattigdom?

Posted by | Outside | No Comments

Jag hade bestämt mig från första början att inte göra politiska utspel på den här sidan. Men nu vill jag göra det ändå. Anledningen är SD´s förfärliga kampanj som är svår att undkomma dessa dagar. Den dyker upp vart man än vänder sig. Men det är inte kampanjen jag vill prata om nu. Jag vill istället försöka förmedla en väldigt naiv och fin lösning på problemet. För fattigdomen är ett problem och än så länge har jag inte sett någon komma med något konkret förslag på hur vi löser det. Så, hur kan vi hjälpa den mest utsatta gruppen av dem alla? Read More

Fiberoptik och pitchar

Posted by | Outside | No Comments
Jag sitter som ordförande i min bostadsrättsförening, ett uppdrag jag finner vara väldigt kul och givande. Det är lika delar lärorikt som konflikter med grannar. Det bästa är att man vet allt om alla grannar efter ett tag. Ni vet, håll era vänner nära men fienden närmre. Nej, så illa är det inte, vi tycker om varandra här i Hammarbyhöjden. Read More

Optimizely – Ett bra verktyg för A/B-tester

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Att jobba med konverteringsoptimering innebär så klart en hel del A/B-tester. Det låter initialt kanske inte så svårt. Ett bra testverktyg är nedladdat, som exempelvis fina Optimizely, som inte kräver några direkta kunskaper inom kodning. Över en kaffe planeras det för vad och hur testen ska genomföras. Någon tror sig veta vad sidorna har för svagheter. Read More

Första veckan av tio på Djurens Rätt

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Nu har jag konverteringsoptimerat i en hel vecka på Djurens Rätt. Nja, Typ. Jag har skaffat mig en överblick över trafik, flöden och hemsidan och antecknat ner en herrans massa idéer. Det är en utmaning att som student komma till en arbetsplats där allt inte sitter på plats. Där tekniken måste tas fram. Något som jag också tror är rätt standard i dessa dagar.

Veckan har varit lärorik och de resterande nio kommer vara likaså. Jag och webbutvecklaren har en massa arbete framför oss men en stor slutsats jag har dragit fram till nu är att potentialen är väldigt stor. Resultaten finns där alldeles runt hörnet. Medlemsregistreringar, gåvor och andra förvärv har stora utrymmen att ta sig uppåt på. Tillsammans med ett gynnsamt politiskt klimat och en större andel människor som har börjat fundera över miljö, hållbarhet och kvalité så ser året ljust ut.

Förutom att vara inblandad i konverteringsoptimering så är det det fantastiskt inspirerande att få vara på ett ställe med så många fina människor som bryr sig om så många fina saker. Redan under min korta tid hos Djurens Rätt har de fått Willys och Coop att sluta sälja ägg från burhönor, en stor succé och ett stort arbeta som tagit lång tid för många engagerade att få igenom.

Heja Djurens Rätt!

Marknadsplaner och Stockholms Undergång

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Igår pitchade jag och min lagkamrat Jessica Mac Guinnes den marknasplan vi under tre veckor satt ihop för Denny´s Home. Ett jättejobb på relativt kort tid. Det vart inte bättre av att jag åkte dit på magsjuka precis när slutspurten skulle inledas. Så jag vill passa på att ge Jessica en stor eloge som styrde upp jobbet medan jag låg hemma i feberyran.

Jag  är i det stora hela nöjd med arbetet och pitchen som var inför utbildningsledare och lärare på skolan, Denny själv, andra projektgrupper samt eminenta Daniel Norin från WGP och Anneli Näs.

Det finns så klart alltid saker man kan ha gjort annorlunda i efterhand. Det fanns kanske saker som var mer värda att ta med i pitchen, för ska man sammanfatta 80 timmars jobb på tjugo minuter får man hålla tungan rätt i mun när man väljer sina ord.

Hur som helst. Projektet är över och nöjdheten är stor. Nu ser jag fram emot tio veckors LIA på Djurens Rätt där jag till stora delar ska fokusera på konverteringsoptimering. Det kommer bli tio veckor hårt jobb men jag är laddad som aldrig förr. Jag kommer sikta högt för jag vet att jag landar mjukt om det inte skulle hålla.

Stockholms Undergång

En annan marknadsplan tar vid nu när jag äntligen kan släppa Dennys. “Stockholms Undergång” närmar sig nämligen. Men innan jag börjar snickra ordentligt på den tillsammans med de andra skribenterna för Fruktan.se, så ska jag passa på att andas lite extra i helgen.

”Stockholms Undergång” är en antologi skräcknoveller om hur staden möter sitt slut i nutid, dåtid och framtid. De tio fristående berättelserna tar plats i ett Stockholm som är obehagligt välbekant. I ett Stockholm där vardagen raseras. I ett Stockholm där vad som helst kan hända.
Sömngångare demolerar Stockholm. Pesten bryter ut, monster samlar lik och skadedjur utrotas. Ett väderfenomen drabbar staden, demoner kommer till Kungens Kurva och en komet närmar sig Sergels Torg. Människor förfryser inifrån och Hötorgsskraporna faller som dominobrickor.

Harrods och Vivienneskjortan

Posted by | Outside | No Comments
London är min favoritstad i världen. Jag åker dit rätt ofta. En av de bästa dofterna jag vet är lukten av London. När man har stigit av tåget vid Victoria station. Det var i London jag en gång i tiden jobbade med att kränga ringsignaler och små lättklädda bikinibilder som nerladdning till featurephones. Det var i London jag blev expert på mumier men det var framför allt i London som jag träffade Anna, min fästmö och mor till min son. Det var också där jag vid ett av många besök bestämde mig för att besöka Harrods. HARRODS. Read More

GoPro likes my Cyklokross

Posted by | Outside | No Comments

Prövade GoPron på Cyklokrossen och är mycket nöjd med kamerapositionen på cykeln. Det här kommer bli en kul cykelsommar! När man cyklar mycket, både i stan och i skog, så händer det konstiga saker nästan hela tiden.

Webbdagarna Stockholm 2014 | Dag 2

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det sägs att det var över ettusensexhundra personer på Webbdagarna 2014. Jag kan intyga att det kändes som det prick klockan 10.01 i dag när alla skulle fixa sitt morgonkaffe med tillhörande fika. Det blev trångt men gott och fint med många glada ansikten. Men innan det stod jag i entrén mellan åtta och tio och kände igen många från dag ett. Nästan alla. Kanske ingen.

Dagen blev inte så lång som jag hade hoppats på men jag hann se Stefan Löfven och underbara Kunle Oguneye, Head of Products and Program för Kongo.com. Vilken kille! Han berättade om den digitala utvecklingen i Afrika men framför allt i Nigeria. Visserligen har jag vart bortskämd med att få mycket bra och intressant data kring internetanvändning och mobilanvändning från hela världen under mina år på Nokia. Något som jag verkligen uppskattar nu. Kunle berättade om ATM-problematiken de hade i Nigeria. Hur svårt landet hade med att få tag i kvittopapper vid uttagstillfällena, något folket verkligen vill ha när de tar ut sina pengar i ATM-maskiner. Det handlar om trust. Nu har Nigeria löst det med att det skickas ett sms, bara sekunder efter ett uttag gjorts på bankkontot, till de som tar ut pengar i en maskin. Hur mycket världen ska tacka Nokia för Afrikas mobil och internetutvecklingen vet jag inte, men det borde vara ett ganska så rejält STORT TACK i alla fall.

Hur som helst. Tack till Webbdagarna för att vi fick jobba med er och ta del av fina föreläsningar och den sköna atmosfären på Waterfront! Nästa år ses vi under andra förutsättningar, det lovar jag.

Saker jag kommer minnas från Webbdagarna 2014

  1. Lokalerna och tekniken. Waterfront alltså! Vilka salar och vilken skön teknik!
  2. KÖTTET. Det var tusan kött överallt. De hade visserligen styrt upp en bra station för alla andra typer av matintag. Jag tycker ändå att det är dags för större mässor och event att tänka till lite på den här fronten.
  3. Människorna. Den genomsnittliga Webbdagarbesökaren kändes inte så digital som jag hade föreställt mig. Genomsnittsåldern var kanske högre än vad jag trodde också. Det kanske var därför alla snackade om de nya människorna som tydligen har allt det där som “vi” andra inte har. Förmågan att kunna använda flera displayer och devices på en och samma gång.
  4. Mina två klasskompisar vars Instagrambilder tog över den gigantiska skärmen i stora salen vid ett flertalet gånger.

Från dag två kommer jag främst minnas Kunle från Kongo.com och hans livfulla tal om utvecklingen i Nigeria. Hans föredrag finns snart att ta del av online någonstans nära dig. Gör det!

Webbdagarna på Waterfront | dag 1

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Första dagen på Webbdagarna är avklarad och jag känner mig nöjd med min insats. Även om Stockholm just nu bjuder på riktigt tungt marsväder så har Waterfront levererat några solstrålar. Ett par timmars jobb vid stora entrén och bakom en videofilmkamera och några timmar betraktande av härliga talare.

Temat på årets event är Global och det började bra med härliga Beata Wickbom och Perihan Abou-Zeid, båda inspiratörer och verkliga människor. Tack för era peppande ord. Det fortsatte med många järn i elden, Tomas Bennish, som bjöd på nyheter around the world. Han tillhör den där skaran människor som är väldigt involverade i saker och ting men som i en presentation kan skjuta lite fyndigheter och roliga slides, och få en att ha blivit lite klokare. Det var inspirerande om inte annat att få ta del av den karln.

Efter en svår att hitta vegolunch så pratade Valtech och Funka Nu lite om webbdesign och flat design. Det gav mig fina idéer och insikter. Tack för det alla inblandade.

Sammanfattar dagen med att det var mycket människor, glada människor och stort fokus på kaffe och kött i uppsamlingslokalerna. I morgon är en ny dag, nya arbetstimmar och nya talare. Bland annat kommer ingen mindre än Stefan Lövfen. Något jag inte kan missa. Hoppas på att få plats i lokalen bara. Den slukar inte alla 1600+ personer som köpt biljett till årets upplaga.

Det här med perspektiv

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

När jag cyklade hem från skolan idag så filmade jag resan med min GoPro. Jag monterade kameran upp och ner, hängande i styret. En av få kamerapositioner jag inte har prövat ännu. Jag tänkte så klart på att filmen blir upp och ned. Det jag inte tänkte på var att perspektivet förändras när man gör på fel sätt i Adobe Premiere. Det hela vänsterställs. Jag som är mästare på att se saker ur andras perspektiv föll alltså här. Nu kan jag visserligen vända på bilden så att det blir högertrafik men det är otroligt knepigt och fascinerande att se sin tur gå i vänsterfält.

För visst är det en av de viktigare skillsen att kunna när man befinner sig på en marknadsavdelning… Read More

Projekt Marknadsföringsplan | Denny’s Home

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Nu har vi lämnat det stora Content Marketing-projektet bakom oss och nästa har redan landat på bordet. Det var nästan så att jag hann andas emellan. Peppen är ändå enorm och det här kommer bli kul. Det fyramannastora teamet från PoleBuddys har blivit ett tvåmanna. Jag och Jessica. Vilket team! Jag har stora förhoppningar på ett mycket bra resultat. Ljuset i slutet av tunneln är väldigt heltäckande och ljust. Bländande.  Men vad är det för projekt den här gången? Den sex sidor långa projektbeskrivningen säger rätt mycket men sammanfattat så är det ungefär följande… Read More

This is the end

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Content Marketing-projektet är i hamn! Alla deadlines är gröna. Allt content är grön. Presentationen gick bra. Inlämningen gick bra. Det har varit riktigt kul och resultatet är väldigt tillfredsställande. Så just precis nu känns det lite tomt. Och det kommer att kännas tomt. Alla timmar till imorgon bitti. Klockan nio kommer nästa stora projekt. Men då kan jag ändå luta mig tillbaka på de här arton timmarna vila. Som mest blev öl och pastamat. Read More

Adobe Premiere

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag håller på att friska upp mitt videoredigeringsminne med Content Marketing-projektet i skolan.
Adobe Premiere har blivit så mycket lättare att handskas med än sist jag använde det programmet. Riktigt kul! Hur mycket kul kommer jag inte ha med min Canon XM-2, min GoPro och ett armé av grymma Nokiatelefoner och diverse tillbehör i form av fästen? Read More

Top Five Power Youtubes

Posted by | Outside | No Comments

Har ni Youtubevideos som ni alltid kommer tillbaka till? Videos ni om och om igen tittar på för att inspireras, stärkas eller bara få känna det där pirret av något awesome? Eftersom jag gillar att göra listor, som alla andra, så följer fem av mina power up youtube-videos här nedan:

)
Gorillaz – Empire Ants (Live On Letterman)
Det är så mycket brilliant i det här framtrådandet att hälften vore nog. Damon är skön, bandet är skönt, kören är fantastiskt och Little Dragon är som bara hon kan vara. Kommer alltid kunna gå tillbaka till den här videon och inspireras. Read More

Sveriges bästa digitala marknadsförare | Online Marketing

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag har pratat med många personer inom företag som letar muskler inom onlinemarknadsföring, eller internetmarknadsföring, och många säger att de har svårt att hitta rätt kompetens. Alltså rätt personer till rätt tjänster. De säger att de letar efter någon som har en bred kunskap inom området snarare än spetsig. Som kan hugga i där det behövs. Det ska finnas en stor kreativitet och lekfullhet i ögonen. Erfarenhet. Det ska finnas analys, projektledning och budgetkontroll. Men främst ska personen brinna för det den ger sig in i. Det är det allra viktigaste hos cheferna idag. Vid första anblick måste de få känslan av att personen brinner. Annars kan man lika gärna svepa kaffet och strutta hem.

Men det är ju jag | Andreas Rosell

Den stora anledningen till att jag började studera igen är för att… Read More

Pole dance-event på Medieinstitutet

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Content Marketing-projektet PoleBuddy.se går som tåget och i helgen hade vi en uppvisning inför skolan elever på Medieinstitutets pubkväll.
Eftersom vi inte kan bjuda in alla elever, över 300 stycken, till studion, tog vi helt enkelt studion till skolan. En fin och mobil pole dance-stång med tillhörande scen.
Vi lät elever och alla andra prova på och vart de sugna på mer fick de ta del av pole dance prova-på-kort på Studio Dancing Queen på Östermalm.

Självklart kunde PoleBuddy-Sara inte hålla sig från att underhålla och hennes uppvisning kommer här:

Hittar tillbaka till 80-tals synthen

Posted by | Outside | No Comments

En av mina största bedrifter i livet var när jag vann första pris för bäst outfit på ett fullsatt 80´s i Kolingsborg någon gång i mitten på nittiotalet. Nu har jag hittat tillbaka till åttiotalet med frisyren och jag känner att kläderna är på väg att gå åt samma håll. Slips och skjorta som Human League. Frågan är om kajalen ska fram också? Som den där operasångaren jag aldrig lär mig namnet på.

Andreas Rosell

London Baby och Coke-reklam

Posted by | Outside | No Comments

Jag var i London med familjen i veckan. Min favoritstad av alla städer där ute. Eller, den kanske delar förstaplatsen med Tokyo. Och New York. Det finns för många bra städer där ute helt enkelt, men London kommer alltid ha den största delen av mitt hjärta. Det var där jag träffade min flickvän som jag nu, snart tio år senare, har en son med. Vi spenderade veckan med att bara gå runt i bl.a. Kensington och Islington. Vi fikade, åt och mindes gator och platser. Det känns som att det sitter ett litet minne förknippat med varje litet hörn, vilket är helt ologiskt då jag långt ifrån har varit på alla gator i hela London. Innan vi åkte hade vi så klart läst om regnovädret som har drabbat stora delar av UK. Därför tog jag bara med mig ett par Dr Martens. Det resulterade i solsken hela dagarna och väldigt onda fötter.

Andreas Rosell

Andreas Rosell

Förresten så har jag min frisörska i London. Så nu har mitt ett år långa Bad Hair Day blivit en väldigt fin frisyr.

 

coketröja

coketröja

Självklart blev det en del shopping också. Och shoppar man i London så går man till Top Shop på bl.a. Oxford Circus. Efter ett besök där så kan jag inte släppa den här tröjan. Jag vet, man går runt med logotyper på sina kläder hela tiden. Men det är något med tröjan, märket och helheten som känns… märklig. Varför vill någon köpa en tröja från Top Shop med Enjoy Coke tryck på? Jag fattar inte. Om något borde någon få betalt för att gå runt med en sådan tröja.

Content Marketing goes on

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi är inne på tredje veckan av Content Marketing projektet och det går enligt projektkalendern. Om vi bortser från resultaten då… Nej, så illa är det inte, vi kommer uppnå vissa av våra högt uppsatta mål, men inte alla. Vi har i för sig en vecka kvar på oss att mangla fram idéer som kan boosta siffrorna fram till redovisningen.

Vad kommer efter kampanjlivet?
Jag vet inte. Vi har pratat om sidans existens efter projekttiden och vi är nog eniga i gruppen att ta den vidare. Vi tycker att intresset är så pass starkt hos många viktiga grupper att det känns kul att fortsätta. Vi måste dock sätta oss ned och fundera och planer hur vi kan visionen vidare.

Content Marketing – PoleBuddy.se

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi har som sagt var påbörjat ett större projekt som ska löpa hela februari och in i mars. Med oss på resan har vi fantastiska Sara Öhman som med sin kunskap verkligen kan guida oss i det hela. Mitt fyrmannateam har förälskat oss i pole dance och således satt upp en hemsida PoleBuddy.se. Det är inget mindre än en hemsida som bara kommer ägna sig åt pole dance. Pole Dance-mode, pole dance-sport och fitness, pole dance-mat och den stora pole dance-livsstilen i sig. Hur mycket visste jag om pole dance innan det här projektet? Well, jag visste att det var en sport på väg upp, en sport man skulle kunna säga är trendig, eller står på randen till att bli. Men mer än så vet jag inte. Jag visste till exempel inte att det finns fem pole dance studios i stockholm, varav en är vår samarbetspartner i projektet – Dancing Queen Studios.

Det har varit hektiskt så här i uppstarten av projektet. Alla i teamet har försökt att hitta sina roller och det är så klart att det skaver lite under en sådan process. En härlig projektbeskrivning är gjort och kampanjkalendern är fullspäckad med bra idéer. Nu ska det bara levereras. I tid. Det kommer att bli svettigt men med lite peppande från alla i teamet så tror jag att vi kommer få det mesta på plats.
Och när det är över? Det är då det roliga börjar; uppföljning och analysen av vad som gick bra och vad som borde ha gjorts annorlunda.

Jag har redan lärt mig en massor om pole dance men det som har fångat mitt största intresse är utövarnas fascination över Batman, en fascination som uttrycker sig på många olika sätt, exempelvis så här:

Content Marketing – PoleBuddy.se

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Poledance och PoleBuddy.se

Jag och mitt team är i slutfasen av planeringen av ett härligt content marketing-projekt som rör sig inom den härligt världen av poledance, eller poleakrobatik. Under februari kommer vi fyra i teamet att driva projektplanen med aktiviteter, teman och ämnesområden för att nå våra högt uppsatta mål. Jag har redan varnat familjen om att jag inte kommer sova så mycket under februari. Att de kommer få stega tillbaka för poledance under en månad. Att säga det var inte direkt populärt, men jag har gett stora löften om vad som kommer att erbjudas när jag är klar med min utbildning.

Min redan korta nattsömn kommer alltså bli än kortare. Härligt! Kanske ska köra ett projekt pararellt; zombiepole.se
Jag tycker att vi har lyckats med projektets storlek om man viktar det mot teamet och de styrkor och svagheter vi har i gruppen. Vi kommer få ligga i för att få ihop all text, bilder och videos, tävlingar och hemsidan men det är helt klart inom räckhåll. Det måste gå. Det är det här vi vill göra. Det är det här vi ska göra.

Det kommer att landa rätt mycket projektmaterial på den här bloggen. Med lite tur kan man få se mig på en stång göra Batman, Hobbit eller Superman, tre härliga poledance ställningar jag kan relatera till.

Content Marketing planering för PoleBuddy.se

PoleBuddy

PoleBuddy

Resultatet från annonsen på LinkedIn

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det är som sagt var pågående LIA-jakt i Stockholm med omnejd. Sökande går väldigt bra och jag känner mig nöjd med de möten jag har haft och de jag har kvar. Det är så klart mycket som ska klaffa, både från mitt och från arbetsplatsens håll. Utöver de vanliga sökmetoderna har jag valt att pröva en privat liten praktik-annons på LinkedIn. Visste inte riktigt hur pass vanligt eller ovanligt det var att göra på det här viset men nu har jag hört att arbetssökande jagar jobb med egna annonser. Det kanske är värt att satsa på om något år när man är hungrig på att få sätta tänderna i ny data.

Andreas Rosell - Er praktikantSå här i efterhand borde jag ha valt att betala i CPM och inte i CPC, med vid uppsättande av annonsen trodde jag faktiskt inte att någon skulle klicka på den. Otroligt naivt. Man håller hårt i sina CSN-pengar kan jag lova. Hur som helst. Jag missade förmodligen en hel del klick när min dagsbudget gick i taket de flesta av dagarna. Klicken jag fick in var från rätt håll för det mesta, från personer inom media i Stockholm. Om det kommer att leda till något återstår att se.

LinkedIn annons

LinkedIn annons

Praktikplats-jakten och LinkedIn-annonsen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | 2 Comments

Just nu är det 35 vassa Onlinemarknadsförare från Medieinstitutet som jagar praktikplatser inför våren 2014. Jag är så klart en av dem. Det har varit lite ångest inblandat i att möta den här praktiken. Oron att hitta rätt ställen men än så länge har det trillat in bra med arbetsplatser att söka sig till på skolans interna marknad. Samtidigt så har vi själva byggt långa önskelistor på kontor vi skulle vilja prata med. Från början av utbildningen visade det sig var få som tänkte att de skulle söka sig till byråer, men det har förändrats allt eftersom tiden gått.

Det är kul att prata runt i klassen om den här första praktikperioden. Det är förmodligen lika många knep och tricks, taktiker och tankar som det är just personer i klassen. Det är kul att se folk smyga iväg för att ta samtal, skärmar som vinklas bort och höra tisslandet och tasslandet. Ångesten. Självklart använder vi oss av så många kanaler som möjligt. Jag hoppas att vi gör det i alla fall. För egen del har jag börjat möta företag, men dörren är fortfarande vidöppen och det känns spännande. Känner mig ändå trygg i vart jag är och känslan är att alla i klassen har stora möjligheter att gå dit de vill vara.

Jag har slängt ut en liten annons på Linkedin. Riktad mot ett vettigt segment. Jag kommer göra en fin analys om hur det har gått för annonsen vid slutet av perioden, än så länge känner jag mig nöjd med hur den presterar. Funderar lite på hur vanligt/ovanligt det är att sätta ut en liknande annons? Men jag var tvungen att pröva. Fantastiskt spännande att se vilka som klickar på den.

Andreas Rosell Praktik

Andreas Rosell Praktik

 

 

 

 

Behavioral retargeting

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Ni vet när man har varit och kikat på något på någon sida. Det kanske är något man planerar att köpa. Och när det något sedan förföljer en digitalt. Tränger in en i ett hörn. Man tackar nej, klickar bort. Stänger fönster. Men så kommer något hela tiden tillbaka. Jag ska inte bli en Manha Manha kille på nätet

Content Marketing och det nya året

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

En minut över midnatt på nyårsafton kom ett mail till mig. Det var från Monster med rubriken “Nya jobb som kanske intresserar dig”. Visserligen är det ett av nyårslöftena. Att hitta ett jobb som intresserar mig. Ett löfte som ger mig ett tidsfönster på 11 dagar att lyckas, tiden mellan skolans avslutning och början på 2015. Hur som helst, jag tänker inspireras av Monster och vara jäkligt het på gröten det här året.

Skolan rivstartar med ett projekt som ska hålla på fram till Mars. Vi kommer att röra oss med fria tyglar inom Content Marketing och evenemang/biljetter. Ett området som sedan tidigare ligger mig varmt om hjärtat. Med på resan är föreläsare Sara Öhman, som kommer guida och leda oss i framtagning av vad som kommer att bli ett grymt roligt projekt.

Efter tre timmar brainstorming kan jag konstatera att ett av problemen blir att hålla tillbaka, att inte springa iväg. Ska försöka tänka lite mer som den som skickade Coops senaste nyhetsutskick till mig. Rubriken alltså. Det behöver inte vara svårare än så. Den fick mig att öppna mailet.

Coop nyhetsutskick
Coop nyhetsutskick

 

 

 

 

 

 

God Jul och Gott Nytt År

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag är i Jönköping med familjen och resten av släkten. Det är full fart och många och mycket att hinna med. jag har lämnat min dator hemma men kan inte låta bli att logga in på den gamla stationära historian som står på svärisarnas skrivbord för att önska er alla en God Jul och Gott Nytt år!

2014

Året mitt liv åter igen kommer att stå för stora förändringar. Det gäller både utbildning, jobb och familj. Verkligen något att se fram emot.
Jag har ett nyårslöfte som jag kan dela med mig av till er redan nu.

  • 2014 är inte året jag tänker bli en efterhängsen internet-näsapa som så många fruktar.
Näsapa

Näsapa

Högläsning i Kulturnyheterna

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag har jobbat väldigt mycket med bilder i mina dagar. Har jag inte suttit och jobbat med dem i Photoshop eller Illustrator…

Panda Peace av Andreas Rosell

Panda Peace av Andreas Rosell

…så jag suttit framför något skrivprogram som Word.

Framför allt så älskar jag att skriva. Att måla upp bilder med text. Något som jag verkligen får utlopp för i Fruktan. Vill ni veta mer om Fruktan.se så kan ni se när Kulturnyheterna besökte oss under ett Fruktan-möte hemma hos Fruktan-medlemmen Boel Bermann.

Nu har jag också bestämt mig för att pröva Pecha Kucha-formatet nästa år. En presentationsform som ställer höga krav på bilder och framförande. Det är alltså en presentation med förbestämt tidsförlopp. Tjugo bilder med tjugo sekunders snack till. Det blir verkligen något att bita i och jag hoppas att jag kommer kunna filma om det händer.

När 2013 går mot sitt slut blir allt en nedräkning

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag gillar tanken på att jag om sju dagar kommer smyga runt husknuten för att agera tomte åt släkten. I det stora sällskapet kommer det finnas två små själar som fortfarande tror på mannen i röda kläder och med den stora säcken. En av dem är min son. Jag längtar till att få se hans uttryck när jag kommer. Om jag kan se något genom det stora vita skägget.

Jag älskar tanken på att… Read More

Windows Phone och Nokia går framåt!

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Windows Phone med Nokia i första led har börjat ta marknadsandelar i de fem stora marknaderna. I Europa har Windows Phone de senaste tre månaderna vuxit till 9,6% av smartphonemarknaden. Jag jublar här hemma. Segerdansar. Dem är så värda det. Personerna bakom och produkterna i sig. De förtjänar framgång efter så många hårda år i uppförsbacke. Men hur på verkar det Google om WIndows Phone´s operativsystem skulle klättra och ta 20 % av smartphonekakan i de stora marknaderna? Vad händer om användarna börjar använda Bing som sökmotor, som ligger förprogrammerat och till och med i hårdvaran i många lurar. Det är lätt att tänka att det ligger en massa massa år framåt i tiden men vem kunde tro att smartphones skulle ta över mobiltelefonmarknaden så pass snabbt som nu skedde? En produktförändring av dess slag har förmodligen aldrig skett tidigare. Och vad händer när Microsoft ersätter Nokias starka varumärke med sitt eget i början på nästa år? Det ska bli mycket intressant att följa. Det vore fint om Google fick lite mothugg.

Siffrorna är från Juni-Augusti. Siffrorna för Skandinavien var inte lika smickrande men det är mitt i den svenska högsommaren. En sämre period för all (nästan) handel. Jag håller alla tummar och tår jag har för ännu bättre siffror för vinter och julförsäljningen, för det har väl inte undgått någon att vakren Microsoft eller Nokia är särskilt nöjda med försäljningen av den nya produktlinjen.

Nokia Lumia 1020

Nokia Lumia 1020

 

Windows Phone has hit double digit sales share figures in France and Great Britain with 10.8% and 12% respectively – the first time it has recorded double digits in two major markets.

 

Mitt liv som svensk gris

Posted by | Outside | No Comments

I dessa dagar tänker jag mycket på kvinnors rätt till liv (tack musikhjälpen och de hundratusentals personer som ställer upp), men jag tänker också på grisarna i den svenska  produktionen. De många svinen som blir julskinkor under december. Jag får panik när jag tänker på det. Ångest. Problemen är där, de ligger ljust och synligt på ytan, ändå så äter vi mer och mer kött. En ännu sämre sak är att vi äter mindre svenskproducerat kött och mer utländskt, vilket så klart innebär att vi har mindre kontroll på produktionen. Men just nu känns det som att jämföra pest med kolera för den svenska djurproduktionen är inget man direkt vill hänga i Julgranen.

Hur som helst. Just nu försöker jag lära mig att bli bättra på att tolka data. Jag vill bli bättre på att visualisera data som finns tillgänglig kring saker och ting. Och det finns massor av fakta kring djur och grisproduktion. Så nu har jag prövat att ställa ett svenskt grislivs händeler mot en människas liv, procentuellt sätt. Jag har använt mig av genomsnittlig svensk ålder och vikt på gris och människa för att ta fram siffrorna.

Grisproduktionens siffror aplicerade på ett svenskt barns liv.

Har jag tur är jag inte den av mina sex syskon i syskonskaran som dör inom fyra dygn när jag föds. Jag hinner knappt lära mig att andas innan de kastrerar mig utan bedövning. Smärtan är enorm. När jag är tre månader gammal skiljs jag från mina föräldrar, men framför allt från min mor och hennes tröst. När jag är tio månader väger jag redan femton kilo och placeras i ett rum på nio kvm, med tio andra barn. Jag spenderar tiden med att äta tre mål mat om dagen, instängd i det trånga rummet med vita och kala väggar, utan den minsta stimulans. När jag har blivit nitton månader, eller strax över ett och ett halvt år gammal, väger jag som en stor fullvuxen man. 94 kg. Nu kommer dem och hämtar mig.

Går det att jämföra?

Nja. Tror inte att man kan jämföra en människa med en gris. Även om många gärna gör det, men då är vi inne på ett annat ämne.  Jag tycker dock att siffrorna visar att vi utnyttjar liv som borde vara väldigt långa och innehållsrika. En gris liv hinner knappt börja innan vi så abrupt avslutar det. Jag höll på att skriva brutalt, något som ligger rätt nära sanningen också.

Outfox pratar webbanalys

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Dagen började med att jag cyklade omkull i lera men styrde snabbt upp sig i och med ett mål för Hjärtat strax efter 07:30. Jag var alltså helt peppad när Christoffer från Outfox inledde sitt webbanalysblock för Medieskolans onlinemarknadsföringsutbildning Medieskolans onlinemarknadsföringsutbildning. Redan innan föreläsningen hade börjat kände jag att Outfox var på gång och taggade, då annonsvisningen på min facebooksida tajmade rätt bra. Slump?

Outfox

Outfox

Men jag trodde…

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Idag var det prov igen. PPC och SEM. Brett och stort ämne men väldigt spännande rakt igenom.  Nu är det bara ett prov kvar innan juluppehållet. Inför PPC/SEM-provet har vi pratat mycket om att man måste pröva sig – a/b tester. Det är svårt att hitta rätt på första försöket. Det går att göra något fint och relevant men att veta hur andra beter sig från början är svårt. Man kan lyckas bra, men allt går så klart att förbättra – optimera. Följ DATAN alltså. Något jag kommer upprepa till världens ände. Ens värsta fiende när det kommer till att följa DATAN är så klart en själv. Man är så full av erfarenheter och beteenden att det sunda förnuftet är hotat. Jag har tänkt lite på mina glas här hemma under hösten.

En vacker dag kom min sambo på mig när jag stod och diskade ett glas. Hon frågade mig varför jag diskade just det glaset när vi hade andra glas som var rena. Mitt svar var kort och rakt.
“Jag är väldigt törstig och behöver mera vatten.”

Stora Glaset

Stora Glaset

Min sambo tittade väldigt konstigt på mig när jag svarade så. Hon var nämligen rätt säker på att de andra glasen rymmer lika mycket vatten som det stora jag stod och diskade.
“Inte en chans.” Upprepade jag mig, väldigt självsäkert.
Nu var tärningen kastad som ni kanske märker. För att det här skulle få ett slut var vi så klart tvungna att testa glasens storlek mot varandra.

Lilla Glaset

Lilla Glaset

Jag behöver så klart inte dra ut på hur det gick. Svaret är givet. Både glasen rymmer precis lika mycket vatten. Jag blev väldigt förvånad över det. Kände mig lurad på åratal av drucket vatten som jag inte fått i mig. Men det jag vill komma till, förutom att det var väldigt korkat av mig att dra en slutsats utan att testa först, är att det förmodligen är så här det går till lite överallt. Folk omkring oss har fått för sig saker och det kan gå flera år innan de upptäcker att det dem trodde var helt fel. Det behöver inte handla om vatten i ett glas. Det kan handla om ett företags miljardsatsningar. Det kan handla om ett par års marknadsstrategi som bara måste strykas och göras om. Det kan handla om en självklart liten annons som av alla förutom marknadschefen upplevs som väldigt märklig. Jag ska aldrig mer hamna i glasfällan. Jag kommer att pröva saker till sin förbannelse från och med nu. Så med den inställningen och min redan nämnda “gör först fråga sen” plan så kommer jag med all säkerhet komma fram till en massa bra DATA att bygga fantastiska saker med.

Hur gick det på provet då? Det vet man inte. Alla rätt på kunskapsdelen i alla fall. Så mycket vet jag. De andra delarna är inte rättade än. Återkommer om det. Än så länge är det en fin nolla i omtenta-boxen i alla fall.

Viktiga Nyckeltal

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Inför PPC-provet på måndag så har Mattias Källberg släpat in sig till skolan genom snöblask och regn för att styra oss igenom de viktiga nyckeltalen igen. Eftersom Nina spenderade förmiddagen med excel-uppgifter så känns det lagom fräscht i huvudet just nu. Samtidigt upptäcker jag att nyckeltalen börjar sitta just precis nu. Inte bara på papper, i praktiken också.

Men i alla fall. Han sa “när man har legat med ett konto under en tid” – Action på kontoret. Sova med jobbet. Ser fram emot examen.

PPCSIFFROR

PPCSIFFROR

Hur man syns i Stockholm

Posted by | Outside | No Comments

Nu har vi pratat om att synas hela hösten. Om att få saker synliga. Jag vet inte hur relevant det är för någon att jag sätter på en röd ljusslinga på min cykel. Men jag vet att den kommer få mig att synas i mörkret. På mörka och kalla gator kommer jag sprida lite varm glädje. Förhoppningsvis kommer den få någon att skratta lite, eller kanske sucka lite. Den kommer att sprida julkänsla, det tror jag verkligen. Den är röd och blinkar. Blir inte mycket mer Jul än så.

Dessutom sitter isdäcken på cykeln nu också. De lägger till ett smattrande ljud till cyklingen. Så nu både syns och hörs jag. Fantastiskt.

Tremånaderskontroll och det stora LIA-bråket.

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

För en månad sedan kände jag, och säker många med mig, en viss stress över att vi inte redan var experter på det vi ska göra. Nu, tre månader in i utbildningen, har jag landat i min framtida roll. Jag har avklarade prov i ryggsäcken med lyckade resultat. Workshops och grupparbeten har fungerat bra och varit mycket lärorika. Jag kan lugnt konstatera att stressen är borta, samtidigt som  kunskapen flödar in i ett fortsatt skönt tempo. För det är fortfarande mycket som händer, mycket som ska in, men grunden och tryggheten är större och starkare.

Nu när månad tre är i mål noterar jag att det har handlat mycket om Adwords med fokus på konto och kampanjhantering. Vi har pratat GDN och diskuterat hur man optimerar de olika kanalerna på bästa vis. Det tjatas på oss om att testa sig fram. Vilket inte är något problem för jag har alltid tillhört de som kör först och frågar sen. Det är lättare att be om ursäkt än att fråga om lov. Just nu är det mycket som handlar om att rankas och scooras också. Bäst och  mest på olika sidor och i olika verktyg. Jag har också noterat BIG DATA och PLA (Product Listing Ads) med stora bokstäver i anteckningsblocket. Något att ta med vidare in i månad fyra då vi ska fördjupa pss i webbanalys.

Det stora LIA-bråket

Vi har börjat prata LIA-platser. Det ser visserligen bra ut med intressanta arbetsplatser att gå till. Men sätter jag fingret i luften kan jag ana stora konflikter. Något att se fram emot.

Min organiska serp

En kort uppdatering om läget i serpen. Jag kan nöjt konstatera att min namn har bufflat in sig p nästan alla platser. Det tog två månader ungefär. Bildsöket ser också bra ut. Mycket nöjd.

Andreas Rosell och serpern

Andreas Rosell och serpern

Relevans

Det glädjer mig mycket att i princip  alla föreläsare pratar varmt om vikten av relevansen i allt vi gör. Internet har verkligen börja växa upp från den tonåring den så länge varit. Det fungerar liksom inte att halvdant skräpa ner sin omgivning. Det går inte att slaska iväg en massa saker med förhoppningen om att det ska fungera. Nej. Framtiden handlar som jag redan så många gånger har skrivit här, DATA. Relevansen i innehållet och att bygga på data är det som gäller. Och det gör mig lycklig. Ge rätt sak till din kund, din medlem eller din besökaren och du kommer få kärlek tillbaka.

Jag känner mig stark på relevans. Det känns bra.

Den gula knappen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

ole dole doff kinke lane koff koffe lane binke bane ole dole doff en gul knapp sa att du slapp. Fast inte riktigt.

gul knapp

Idag var e-marketing från EA i klassen och berättade om deras strategier kring e-marketing. I en av alla deras kanaler prövade dem färgen på en stor och rund knapp. En knapp de redan kommit fram till i andra tester fungerar bra. Jag minns inte vilka färger som testades, men jag mins att teamet var säkra på att den röda knappen skulle vinna. Och då är vi där igen, vid magkänslan. Vid den personliga erfarenheten. Den man inte ska lita på. Det är DATAT som gäller. Och när det kommer till DATA-insamling så är EA bra. För den DATA EA sitter på är stor.

Hur som helst. Den gula knappen var bra. Mycket bättre än den röda och blåa exempelvis.

 

AntiDATA – Luke Rhinehart

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi pratar väldigt mycket om att samla DATA i klassen. Föreläsarna pratar väldigt mycket om vikten av att samla DATA. Och det gör vi. Hela tiden. Det är facebookgrupper som bombas sönder med bra-att-ha länkar, pdf:er och bloggtips. Inget ont i det. Jag gillar det. Men det stressar en som tusan. Hur ska man hinna ta del av allt! Något som är omöjligt om vill hinna med allt det andra i sitt liv. Som livet själv.

Men vad ska man göra när det, som jag tidigare nämnt ett flertal gånger, är i DATAT min framgång ligger. Om ett år kommer vi vara grymma på det här med att segmentera olika saker in i evigheten. Vi kommer kunna plocka fram små, små saker som betyder en massa i det stora hela. Att peka på stora variabler och trender som gungar hela skepp. Jag ser fram emot att med styrka i rösten och lugna knän kunna prata statistik, strategi och estimater flytande. Jag gör verkligen det. Hela jag känner att jag har hamnat på rätt ställe. Att det här som jag gör nu passar perfekt in med jag har gjort tidigare, och med det jag vill göra framåt.

Jag vet också att jag kommer skrika SKIT I DATAT ett par gånger det här året som kommer. Jag vet att jag kommer stå där med en stor, kanske röd, T6:a i näven och fråga vem som vill utmana kastet.

The Dice Man

Ibland vill man bara gå framåt. Ibland vill man att något annat får ta kontroll. Släpp loss kraften och följ med i ödets strömmar.

Dice Man

Dice Man

Nokia MixRadio

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Min plan var att skriva ett inlägg om Nokia MixRadio och de andra olika digitala musiktjänsterna som finns där ute. Jag är säker på att ni känner till de flesta stora, men sen finns det ett par mindre. Vad händer om man ställer dem mot varandra. Blir någon smartare då? Kommer någon att byta bort Spotify då? Nej, det är klart att ingen kommer att byta bort Spotify. Inte idag. Så nu blir det ingen jämförelse, ingen topplista. Det blir inte ens mina favoriter.

Istället tänker jag prata om Nokia Music, eller Nokia MixRadio. Read More

En laddad klass

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Ok. Det är fredag förmiddag och Mattias från Keybroker här är och pratar om framtiden. Vad har vi framför oss. Vad förväntar sig branschen att vi kunna? Sitta in house eller på byrå. Aldrig har frågorna varit så många och aldrig har svaren varit så spännande och positiva. Den här klassen onlinemarknadsförare är galet peppade att få komma ut och arbeta. Redan nu.

Förresten ska Mattias prata BING snart. Men först lite om PLA som kommer att ta över allt.

Tretimmarsbubblan i hamnen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Då ska vi se. Jag har en Nokia Lumia 920 framför mig och etthundrafemtio minuter att döda. Jag är alltså på extrajobbet och vill undvika alla former av matchresultat. Längre bort i korridoren sitter tretton ungdomar som snart ska bli militärer och glor på min laptop där matchen streamas. Jag hoppas hoppas att väggarna tar alla typer av glädje/deppen yttringar från dem. Read More

Familjens IT-kille

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

När min familj har problem eller frågor kring datorer, bredband, telecom och tv, vem ringer de då? Jo. De ringer mig. Hela bunten har fått för sig att jag är kundsupport åt rätt många företag och tjänster. Till en början tyckte jag att det var lite smickrande. Det var kul att få hjälpa till de där första åren. Read More

Tagg a la 80´s

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Så. VEM GÖR SÅ HÄR IDAG? Jäkligt imponerande att gå och köpa en Andreas-remsa för att klippa upp och sy på. Eller har jag fel? Gör föräldrar så här idag? Taggar sin barn med tyglappar? Jag kanske har en värld av namntags framför mig. En liten del av mig kanske hoppas på det inser jag nu i skrivande stund.

Blev taggad redan som liten tydligen. VEM GÖR SÅ HÄR IDAG?

Blev taggad redan som liten tydligen. VEM GÖR SÅ HÄR IDAG?

Andreas Rosell listar sina favoriter.

Posted by | Outside | No Comments

Ok. Ni kanske har läst att jag tampas med ett par andra Andreas Rosell när det gäller att synas på första sidan av SERPEN. Jag konkurrerar tyvärr också med mig själv vilket jag är smärtsamt medveten om och funderar på att göra något åt. Men det tar vi en annan gång. Här kommer alltså ett inlägg om mig och mina topp fem-listor. Read More

A Google that I used to know

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Parodierna är många till den populära låten. Jag kunde inte hålla mig från att skriva om texten lite.
Låten är alltså Gotye´s Somebody that i used to know

[Me]
Now and then I think of when I first wrote for you
Like when you said you felt so happy for all the words
Told myself that I could make you trust
But felt so stupid something we discussed
But that is work and something I still have to live with
Read More

Fokusera på DATA – Meusurepoint

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det fina lilla analyseringsföretaget Meusurepoint var med oss i klassrummet idag. De som bland många andra framgångar ökade Linas Matkasses omsättning från NOLL till trehundrasjuttio miljoner på fyra år. De ägnade hela förmiddagen åt att förklara vad den hemliga ingrediensen i deras framgångar är. Jag tycker lite synd om dem som missade föreläsningen för den var minst sagt matnyttig. Och saltad med en stor mängd hälsosamma tips. För hur snabbt och bra har det inte gått för den där kassen? Linas Matkasse alltså. Och de fick det att låta så enkelt… Read More

Babytecken och min son.

Posted by | Outside | No Comments

Den här texten kommer att sticka ut från allt det andra jag har skrivit här. Det har inget med skolan att göra. Den lägger sig Utanför alltså. Men det har med kommunicering att göra. Och bilder antar jag. En bild säger mer än tusen ord, och ett tecken säger… ja, ett tecken kanske säger lika mycket som ett ord men det säger det innan det där ordet kan formas i de små munnarna. Read More

Robotskadad

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | 4 Comments

Idag körde vi On Page och On Site-redovisningar hela dagen i skolan. Tolv grupper utspridda på fyra sajter. Visserligen kan det bli lite segt och repetativt men oavsett man vill eller inte så sätter det sig mer och mer. Repetition är nyckeln till allt i princip. Gör man saker tillräckligt ofta så finns det inga gränser. Typ.

Redovisningen gick mycket bra för mig och för min grupp. Vi fick ihop det fantastiskt och hittade en väg som inte så många andra valde. En väg som uppskattades. Efteråt fick jag höra att jag är en bra talare också. Sådant är alltid kul att höra. Det här projektet har varit viktigt för mig i det här blocket av undervisningen. Det har hjälpt mig att komma in i rätt form i hur man genomför och använder de verktyg, både mjuka och hårda, vi har lärt oss fram till idag.

Efter ett par veckor med SEO och On Page / On Site-analyser med tillhörande workshops av olika slag blir man lite skadad.

Bot – min fina robot-son

Schhhhhh. Jag ber min sambo att prata tystare. Prata med mindre bokstäver. Prata med H6. Jag pekar på honom och visar att han precis har stängt av. Jag tittar ner på honom. Min egen bot. Han ligger nerbäddad i spjälsängen. En av lemmarna sticker ut mellan de gulfärgade pinnarna. Han är verkligen helt färdig. Men så har han inte gjort något annat än att indexera sin omgivning hela dagen. Han försöker verkligen förstå vart han är. Hur allt omkring honom hänger ihop. Jag och min sambo försöker vara tydliga. Vi visar honom lägenheten. Visar honom köket. Här får vi mat förstår du. I Köket. Det hänger ihop med att vi går och handlar ibland. Det är därför vi går till Konsum. Där Jonas jobbar. Men han vill inte se relationen mellan oss och maten och oss och Jonas. Måste vara tydligare. Måste få han att läsa rätt. Kanske säger vi saker på fel ställen. Vi är trots allt nya på det här med att ta hand om en bot.

Jag försöker prata så naturligt jag bara kan, för det har dem lärt mig att man ska. Han förstår tydligen mer än vad jag tror. Så jag pratar på, beskriver och förklarar maten han har framför sig; att om han äter det som kommer det att hjälpa honom att sova. Det kan du väl förstå, att det  hänger ihop? Jag försöker med vardagsrummet. Som jag numera bara kallar för lekrummet. Alltid. Här lekar vi. I Lekrummet. Vi plockar fram lådan med alla leksaker och jag visar honom dem. Här är Nallen. Och Xylofonen. Titta – här är Kaninen också. De är alla leksaker här i lekrummet. Och de vill leka med bara dig och mig. Det blir inte tydligare än så. Hoppas han minns det till nästa gång.

Där någonstans tar orken ofta slut. Framåt kvällen blir det mindre och mindre naturliga meningar. Orden staplas istället.  Bot ha Mat? Mat? Mat sen sova? Välling? Sov? Välling nu? Sova hela natten. Nu? Jag hoppas att han inte straffar mig i morgon bitti. Jag vill inte hamna i frysboxen. Jag vill inte att han tittar på någon annan. Jag vill ju att det bara är mig han ska följa.

On Site / On Page-analys och slutsatsen.

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Den senaste veckan har jag och min tremanna starka grupp genomfört en On Page / On Site analys av åhlens.se. En jobb som ska redovisas i morgon men vars skriftliga rapport precis lämnades in för granskning. Det blev sju sidor om allt det där som ger sidor kraft på internet. Och allt det där man borde göra i stället. Vi fokuserade mycket kring sid och länk struktur och produktrelationer.

Men veckan har varit mycket lärorik. Tankesättet har börja sätta sig. Tankevurporna blir färre. Begreppen faller på plats och snart kommer vi kunna prata flytande On Site Analys-språk. Det kommer jag behöva i morgon då det ska redovisad för Johnny Toldnes och Werner Toniste.

Tonårsnätet

Man brukar säga att internet har nått tonåren och det är rätt så uppenbart vid analyser av många  stora hemsidor. De verkar alltför ofta visa upp en yta där det mesta ser ut att finnas. Börjar man skrapa lite på ytan, eller ännu värre,  gräva lite djupare, inser man snart att komponenterna är lite slarvig ditsatta, framhastade medan något annat har tagit fokuseringen. Gör om, gör rätt. Fokusera. Planera din tid. Det kommer bli så mycket bättre då. Du kommer bli så mycket smartare. Det är inte ytan som räknas. Det är innehållet. Typ.

Två månader in…

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Tiden flyger iväg när man har kul och det har redan gått två månader på den här onlinemarknadsföringsutbildningen. Ni minns vad jag sa precis i början; att den kommer vara över innan jag har skrivit onlinemarknadsförarutbildning på Medieinstitutet. Men det är den inte. Som ni precis såg. Read More

National Novel Writing Month

Posted by | Outside | No Comments

Då var november här igen. En månad som samlar hundratusentals skribenter runt om i världen kring ett mål. Att skriva en bok på 30 dagar. jag gjorde mitt första år 2012 och kom då en tredjedel på mitt egna projekt. Något jag ändå var nöjd med då. Sedan dess har det stått stilla kring den boken. Andra saker har blivit skrivna istället. Saker som ska ges ut. Som ska läsas in eller som bara ska ligga och samla damm bland molnen. Read More

Nokia – The Apple of my eye

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag vet. Det här inlägget kommer bli lite fånigt. Men det kan inte hjälpas. Har man jobbat på samma ställe så sätter det sina spår. Har man jobbat med en viss produkt så tar det tid att komma loss. Det tar tid att släppa lojaliteten. Jag har haft mina år på Nokia. Nästan sex. Jag kom in i företaget när det fortfarande var starkt. Starkast. Men Nokia var samtidigt mitt i en förändring. Den stora skutan som hade ångat på i ett årtioende, utan att någonsin missa målet, skulle svänga lite. Read More

Fruktan.se

Posted by | Outside | No Comments

Jag skriver för ett skrivarkollektiv som heter Fruktan.se. Vi publicerar noveller i podcast och textformat. Vi bloggar om att skriva, ger skrivtips och lägger ut skrivövningar. Vi bloggar även om böcker, filmer, spel, böcker och andra nördiga saker vi älskar. Vi är nio medlemmar och i vår ger vi ut vår första novellsamling tillsammans med Undrentide.

Stockhoms Undergång

Det är namnet på novellsamlingen Fruktan ger ut senvåren 2014. Det är fristående noveller med ett gemensamt tema – Stockholm Undergång.

Det är så klart väldigt spännande att vara delaktig i den process det innebär med att lansera en bok. Håll utkik efter framstegen här på bloggen.

Meet Oogle

Posted by | Outside | No Comments

Jag hittade den här rackarn ikväll. En någon och något jag skapade på låg eller mellanstadiet. För en massa år sedan alltså.
Om inte sonen visar något särskilt intresse för honom tänker jag döpa (om?) honom till Oogle och låta han få en roll här på bloggen. Vad för roll vet jag inte än, bara att det måste bli en speciell roll. Read More

Ed Harcourt på Nalen i Stockholm

Posted by | Outside | No Comments

Ed Harcourt spelade i Stockholm i helgen. Jag såg honom på Debaser Medis för två eller tre år sedan och sen spelningen ligger fortfarande på topp tre listan över bästa spelningar i mitt liv. Så jag var självklart där. På Nalen. Vi gjorde det till en helkväll. Jag och min sambo. Henne lillasyster tog hand om sonen och vi gick lagom nervösa ifrån honom för första gången på ett gemensamt äventyr. Read More

Google Authorship

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Efter påtryckningar av alla har jag aktiverat mitt Authorship. Och som ni kan se nedan så fungerar det. Visserligen drar det skeppet mot det där trovärdiga och innehållsrika jag alltid ha velat vara en del av. Sötter vi våra ansikten bakom det vi skriver höjs nivån i trovärdighet. Ingen tvivel om det.

Nu kan jag även passa på att avslöja ett av mina mål med utbildningen. Jag måste tränga mig om en annan Andreas Rosell, en Andreas Rosell som länge var Sveriges starkaste man. Han har alltid legat och tagit de första positionerna på första serpen men nu får han se upp, inom en snar framtid har jag planer på att buffla mig förbi honom.

Jag inser också att jag bör byta ut min bild. Eller vad tror ni? Jag älskar hattar, jag var länge känd som Hatt Andreas i den här stan. Under min klubbkarriär. Han med hatten som alltid sätter igång dansgolven. Men är det bra att ha en hatt på en Google Autorshipbild? Jag vet inte. Sänder det bra eller dåliga signaler? Jag VET INTE. Men jag kanske får feedback på det snart.

Andreas Rosell har aktiverat sin Autorship

Andreas Rosell har aktiverat sin Autorship

Det oerhörda administrativa arbetet

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | One Comment

Att komma igång som student till onlinemarknadsförare kräver en enorm uppstart i form av att starta konton, fixa program och se till att alla plugins kommer till rätt plats. Allt kommer väldigt mycket på en gång så klart.  Redan nu kan jag erkänna att mitt tak för fyrasiffriga lösenord är nått, vilket har fått konsekvensen att jag nu alltid slår fel kod på fel ställe. Jag försöker exempelvis alltid komma in i skolan med min matkod. Om det har någon djupare innerbörd vet jag inte. Men jag kanske ska fråga någon om det.

Det administrativa jobbet är alltså rätt stort just nu och det kan vara bra att påminna sig om att när vi är klara och ska ut i arbetslivet så börjar det hela om. Nya konton, nya lösenord och nya maskiner som kräver sina installationer och anpassningar. Något att se fram emot!

Jag hittade den här masken i mitt filmarkiv. Det är en stor rackarlarv från Tokyo med vänner. Jag känner mig lite som honom. Jag tror att de andra i klassen känner sig lite som honom. Stor och långsam men med ett bestämt mål. Jag ska ta mig över till andra sidan. På andra sidan där ordning och reda bor.

 

 

Han sa SMARTPHONE

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Mattias Källberg har uppenbarat sig i klassrummet. En av Keybrokers trettio utsända. Han pratar om  SEM och PPC. Visar en video på någon Googleprofil och retorikexpert. Än så länge är det ruskigt uppstyrt och strukturerat. Well done Mattias!

Men det är något som urskiljer honom från många andra. Han sa precis smartphone. SMARTPHONE.  Han sa alltså inte iPhone. Det värmer mitt rättvisehjärta.

Än så länge känner jag att nyckelorden är relevans och innehåll. Det är viktigt nu och det kommer bli viktigare i framtiden. Led folket rätt och de kommer tacka dig . Jag har så klart full koll på hur man bygger quality score och ad rank efter den här dagen men är det något jag vill bli expert på så är det att skapa och sätta ihop relevant och world class content.

Mattias  Källberg

Mattias Källberg hos oss på Medieinstitutet.

Vad händer i klassen då?

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det händer så klart en hel del. Det är presentationer som ska snickras ihop och sidor som ska sättas upp. Beslutsångesten av grafikval är stor. Jag tror dock att man börjar i fel ände om man försöker börja med utseende. Jag tror att man måste börja med vad man vill säga. Vad vill jag säga och till vem?

Nu kanske ni undrar vad jag försöker säga med min sida? Det trodde att jag var tydlig med men kortfattat så försöker jag berätta om vad som händer kring min utbildning, och mig själv. På ett inte så matnyttigt vis. Jag är inte ute efter att försöka förklara för er hur branschen ser ut. Vad som gäller nu och hur man ska göra vad. Samtidigt vill jag så klart försöka nå ut med vad jag faktiskt lär mig här. Så att någon kanske skulle vilja anställa mig i något syfte i framtiden.

Om ni letar efter en mer matnyttig sida så kan ni kolla in en klasskompis sida.  Malin Göransson  kommer inte bara  med väldigt mycket bra information, hon skriver riktigt bra också. En sida väl värd att hålla koll på.

 

Grejen med att synas

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments
Det här med att synas. Det är så klart något man blir lite splittrad av. Man vill inte vakna upp en dag och inse att man har sålt sin själ till Lucifer. Jag vill få saker att synas, det vet jag att jag vill. Jag vet också att jag själv vill synas. Jag har inget problem med att synas mycket heller för den delen. Det svåra är att synas av rätt orsak. Att tvinga fram en synlighet kan bara sluta med olycka. Vare sig det gäller en sida eller sig själv. Man brukar säga att en bra kock lägger ner hela sitt hjärta i matlagningen. Det bör man nog säga om oss också. Om vi försöker få något att synas lite halvhjärtligt, slarvigt, då kommer det att upptäckas. Och släckas ned. 
Har jag valt rätt utbildning är det många som frågar sig just. På utbildningar över hela landet har lite ångest börjat byggas. Det är något som självklart händer i min klass också. Det är bara naturligt. Klart man måste få värdera om sina känslor och tankar om framtiden med lite jämna mellanrum. Jag vet att jag har valt rätt. Jag har en fin bild över vart jag är och vart jag är på väg. Ett av mina stora intressen är att skriva om dystopier, i verkligheten lutar det mer åt att jag vill rädda världen. Det är där någonstans jag vill landa. Jag vill få ett fint syfte att synas. Kan jag göra det med onlinemarknadsföring vore det fantastiskt. Jag vill guida någon rätt på vägen. Någon som har något innehållsrikt att säga. Jag är beredd att ge hela mitt hjärta för något och är tillbaka på en inställning där personlig materialistisk vinning inte är lika viktigt längre.
 
När jag ser tillbaka på stora idoler jag har haft så är det många som har haft lite av samma dilemma. De har valt en inriktning i sina liv som skapar konflikter bland deras omgivning. Alltid med resultatet att de har blivit utstötta. De har alla kämpat sig igenom sina barndomar och tonår. Vissa har knappt tagit sig ut på andra sidan. Men på något vis lyckades dem. På något vis slog deras innehåll igenom allt annat. De överlevde och någonstans på vägen blev de sedde av miljontals människoar, för vilka dem var, för vad de gjorde. En idol skiljer sig lite från resten. Bruce Lee. Han syntes överallt. Alla såg honom. Han var som de där köpta annonserna på sidan om sin googlesökning. En gång i tiden, innan han så mysteriskt omkom, sågs han av alla. Ändå var det ingen som klickade på honom. Det var ingen som vågade gå igenom en köpprocess med honom. Han kämpade, skrek och plockade fram alla taggar han kunde hitta. Inget hjälpte. Kanske var det för att han pratade fel språk. Han var visserligen bra på engelska men hade oerhört svårt att nå fram med sitt budskap. När det väl höll på att vända för honom, då brann det där skottet av. Och många är de teorier om varför.

On-Site analys av George Alan O’Dowd, innan han blev Boy George.

George, år 1977.

Ok. George. Problemet är inte att du inte syns. Du syns mycket väl här i den här staden. Problemet är att du syns av fel anledning. Jag vet, det är inte du som har valt fel. Det är inget fel på ditt innehåll. Du har bara valt att nå ut till fel personer. Till fel ställen. Fulställen. Jag kan fråga hundra personer på den här gatan och de kommer svara med ungefär samma ord. Och tro mig, det är ord du inte vill höra. Jag vet att du har bättre ord att klä dig med. Vi måste tänka om hela din situation. Om du vill nå fram med det du vill säga så kan du inte längre vara kvar här. Det finns ingen relevans för dig här. Här vill folk ha sina bruna manchesterjeans och sina enfärgade skjortor. När de ser dig blir dem bara upprörda. Det var inte dig dem frågade efter. Det är inte dig dem behöver just nu. Det betyder då, som jag sa nyss, att du syns, men av helt fel anledningar. Det är som det är,  ingen som vill leka med dig här. Alla hatar dig.

Du måste titta ditåt. Vi måste packa om alla dina lådor och peka om dig. Flytta till London. Där finns det ställen som pratar om samma saker som du. Som tittar effter dina attribut. Jag är säker på att de kan lyfta dig. Du kanske kan gå ihop med ett band jag känner. Deras följare skulle passa dig utmärkt. Ni skulle kunna stärka varandra. Glöm inte bort alla de här som hatar dig nu. De kommer upptäcka dig snart. De kommer upptäcka dig när de vill upptäcka dig. En vacker dag kommer de börjar kolla efter en färgbomb till magjacka, och då kommer de hitta dig, överst på tronen.

Så, omge dig med relevans i stället. Ditt innehåll är redan perfekt. Det är ingen idé att börja peta på det. Försök att stärka det. Mingla runt lite bland personer du gillar. Häng på lite klubbar. Få dem att prata om dig. När du har vunnit dem så följer resten med. Det är jag säker på. Och pröva att ta ett nytt namn. George är så tråkigt vanligt.

On Site med Werner Töniste

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Werner Töniste är i klassrummet igen. Den här gången utan Johnny Toldnes.  Han snackar taggar och kategorier, sajtstruktur och taktik. Hur får man en e-handel att se snygg ut. Hur får man fram sina huvudsidor. Hur knyter man ihop det som är relaterat?

Den här onsdagen känns som en måndag och några inofficiella taggar skulle kunna vara pnkteringshelvete, skosnöremardröm och för mycket folk i stan. Men dagen börjar ordna sig och Werners ord får mig ändå känna att jag är rätt ute i mina funderingar kring de egna sajterna. Snart ska en bok släppas och det ska bli kul att använda sina skills på den marknadsföringen.

Första tentan – Kunskapstest

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Då har man haft utbildningens första tenta. Vi kallar det för kunskapstest. Det var köttigt och stressigt. Men ska man jobba med marknadsföringen av något slag så är det bara att vänja sig så klart. Om det gick bra? Återstår att se. Känns det bra? Japp det gör det.

Det härligt med att bli testad är att man blir så grymt fokuserad på uppgiften. Efteråt gick jag ut och satte mig vid ett av borden i kafeterian och skrev ihop en tre sidor lång mininovell för Fruktan och det kommande Hallowenprojektet. Det ska spelas in podcast och snart kommer det finnas tio härligt rysliga historier att lyssna till.

Jag antar att jag kommer återkomma med hur det gick på tentan. Eller så håller jag det hemligt. Oavsett utgång.

Onlinemarknadsförare för framtiden

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

De säger att vi onlinemarknadsförare tillhör framtiden. Att vi behövs. De kallar oss de nya onlinemarknadsförarna som ska lägga det stora pusslet. Men de säger också att vi måste bli smartare.

De vackra orden

Jag sitter med klassen i Gate Fem. Ett av klassrummen på Medieinstitutet. Vi tittar på sajten. Skrattar åt orden. Hur har den här onlinemarknadsföraren tänkt undrar vi alla. Vi skrockar elakt åt arbetet. Föreläsaren går till försvar. Han förklarar att det bara är någon som har gjort sitt jobb. Enligt gamla regler. Regler från en tid då onlinemarknadsföring bara bestod av de stora enfärgade pusselbitarna. Där vem som helst med lite träning kunde stapla dem på varandra. Statisk text för stela robotar. Enkla klossar och dålig passform. Men det är nya tider nu fortsätter han. Och det är ni, årets onlinemarknadsförare, som kommer visa vägen. Ni kommer inte bara kunna lägga orden i rätt följd efter varandra. Med rätt innehåll. Ni kommer kunna skriva upp vad som helst. Ge kraft till den minsta sajten. Om tio år kommer ni se tillbaka och peka på det året sökordsoptimering blev orderotik.

Vi är onlinemarknadsförare med luft under vingarna

Och vi är på väg att landa. De många blå och svårlagda pusselbitarna är snart lagda. Vi ger dem innehåll. Något alla andra har missat. Vi såg er där upp. Ni svävar fortfarande runt och letar optimeringen. Försöker träffa rätt. Försöker komma igenom det tjocka lagret av vitt fluff.

Vi, onlinemarknadsförare år 2013, har tillsammans 70 fötter mot marken. Det är miljontals av fräscha sensorer som inte gör något annat än att avlyssna, planera och analysera. Vi har hela pusslet under oss. Vi ser det klart och tydligt. Snart är vi redo. Logaritmer kan inte längre förvilla oss. Det stora pusslet ska läggas av den största kullen onlinemarknadsförare Medieinstitutet någonsin skådat.