Projekt Marknadsföringsplan | Denny’s Home

Posted by | March 09, 2014 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Nu har vi lämnat det stora Content Marketing-projektet bakom oss och nästa har redan landat på bordet. Det var nästan så att jag hann andas emellan. Peppen är ändå enorm och det här kommer bli kul. Det fyramannastora teamet från PoleBuddys har blivit ett tvåmanna. Jag och Jessica. Vilket team! Jag har stora förhoppningar på ett mycket bra resultat. Ljuset i slutet av tunneln är väldigt heltäckande och ljust. Bländande.  Men vad är det för projekt den här gången? Den sex sidor långa projektbeskrivningen säger rätt mycket men sammanfattat så är det ungefär följande…

Projektet är uppdelat i tre block:

  • Marknadsplan – Marknadsföring
  • Digital handlingsplan med aktivitetsplan – Digitala affärer
  • Projekthantering och projektekonomi – Affärsmannaskap och projektledning

Jag tänker lämna marknadsplanen till ett annat inlägg och fortsätter med den digitala handlings – och aktivitetsplanen. I projektet ska jag och Jessica agera konsulter på en imaginär byrå. Vi ska sätta upp en handlings- och aktivitetsplan (styrdokument) till kunden, som i det här projektet är skap och tillika inredningsbutiken Denny´s Home. Projektet är alltså fiktivt men kunden är väl levande. Projektleveransen ska alltså vara på en nivå att Denny´s kan använda detta som arbetsdokument.

Teamet ska skapa en digital handlingsplan för tolv månader framåt. Vi ska utarbeta tillvägagångssätt för hur Denny´s ska arbeta med marknadsföring, främst online sådan. Vi ska firespitta fram metoder och tillämpningar och sätta företagets digitala strategi i en aktivitetsplan. När vi har valt vilka kanaler som ska användas närmaste tolv månader så ska det så klart sättas upp estimat, strategi och genomförande för dessa. En lärdom från förra projektet är att lägga mycket tid till att motivera vilka kanaler som ska användas, men också vilka kanaler som inte ska användas.

Den digitala handlingsplanen ska bl.a. beröra

  • Kanalval och strategi
    Ska kanalen var trafikdrivande eller konvertera? Ska den röra sig med branding?
  • Kvantitativa åtgärder
    Vilka mätbara kpi:er ska vi satsa på? Öka försäljning, konverteringsgrad, återkommande kunder etc.
  • Kvalitativa åtgärder
    Hur kan vi förbättra ryktet och stärka varumärket?
  • Sökmotoroptimering
    Hur ser vi till att företaget syns i Google? En redig sökords-analys både onsite som offsite etc.
  • SEM/PPC
    Här ska vi matcha sökmotoroptimeringen med SEM och PPC-annonsering. Lär bli en hel del estimat, sökordsanalys och strategiförbättringar.
  • Content marketing
    Vi måste hitta en story. Och lägga storyn på rätt ställe/ställen.
  • Webbanalys
    Vad och vart mäter vi? Tänker alltid BIG DATA.
  • Konvertering och optimering
    A/B-tester och förbättringar på webbplatsen etc.

Lägg projekthantering och projektekonomi på det. Alla beräkningar och estimater ska vara korrekta och skarpa. Vi ska beräkna tidsåtgång och kostnad det tar för oss att utarbeta marknads- och digitala handlingsplanen. Slutligen ska vi pitcha projektet för en panel och kunden och konkurenterna. Opponering på varandras jobb kommer ske vid pitchtillfället.

Målet

Att ha kompetens att driva projekt. Få stenkoll på budget, kostnader, intäkter, lönsamhetskrav samt offert och pitch.
Vi ska också styra upp en projektekonomisk plan som kan omsättas i praktiken och på ett professionellt sätt offerera kunden pris och tidsåtgång för att ta fram en marknadsplan och digital handlingsplan.
Samt estimera pris och tidsåtgång för ett genomförande av den digitala handlingsplanen.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.