Onlinemarknadsförare för framtiden

Posted by | October 17, 2013 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

De säger att vi onlinemarknadsförare tillhör framtiden. Att vi behövs. De kallar oss de nya onlinemarknadsförarna som ska lägga det stora pusslet. Men de säger också att vi måste bli smartare.

De vackra orden

Jag sitter med klassen i Gate Fem. Ett av klassrummen på Medieinstitutet. Vi tittar på sajten. Skrattar åt orden. Hur har den här onlinemarknadsföraren tänkt undrar vi alla. Vi skrockar elakt åt arbetet. Föreläsaren går till försvar. Han förklarar att det bara är någon som har gjort sitt jobb. Enligt gamla regler. Regler från en tid då onlinemarknadsföring bara bestod av de stora enfärgade pusselbitarna. Där vem som helst med lite träning kunde stapla dem på varandra. Statisk text för stela robotar. Enkla klossar och dålig passform. Men det är nya tider nu fortsätter han. Och det är ni, årets onlinemarknadsförare, som kommer visa vägen. Ni kommer inte bara kunna lägga orden i rätt följd efter varandra. Med rätt innehåll. Ni kommer kunna skriva upp vad som helst. Ge kraft till den minsta sajten. Om tio år kommer ni se tillbaka och peka på det året sökordsoptimering blev orderotik.

Vi är onlinemarknadsförare med luft under vingarna

Och vi är på väg att landa. De många blå och svårlagda pusselbitarna är snart lagda. Vi ger dem innehåll. Något alla andra har missat. Vi såg er där upp. Ni svävar fortfarande runt och letar optimeringen. Försöker träffa rätt. Försöker komma igenom det tjocka lagret av vitt fluff.

Vi, onlinemarknadsförare år 2013, har tillsammans 70 fötter mot marken. Det är miljontals av fräscha sensorer som inte gör något annat än att avlyssna, planera och analysera. Vi har hela pusslet under oss. Vi ser det klart och tydligt. Snart är vi redo. Logaritmer kan inte längre förvilla oss. Det stora pusslet ska läggas av den största kullen onlinemarknadsförare Medieinstitutet någonsin skådat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.