On Site / On Page-analys och slutsatsen.

Posted by | November 05, 2013 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Den senaste veckan har jag och min tremanna starka grupp genomfört en On Page / On Site analys av åhlens.se. En jobb som ska redovisas i morgon men vars skriftliga rapport precis lämnades in för granskning. Det blev sju sidor om allt det där som ger sidor kraft på internet. Och allt det där man borde göra i stället. Vi fokuserade mycket kring sid och länk struktur och produktrelationer.

Men veckan har varit mycket lärorik. Tankesättet har börja sätta sig. Tankevurporna blir färre. Begreppen faller på plats och snart kommer vi kunna prata flytande On Site Analys-språk. Det kommer jag behöva i morgon då det ska redovisad för Johnny Toldnes och Werner Toniste.

Tonårsnätet

Man brukar säga att internet har nått tonåren och det är rätt så uppenbart vid analyser av många  stora hemsidor. De verkar alltför ofta visa upp en yta där det mesta ser ut att finnas. Börjar man skrapa lite på ytan, eller ännu värre,  gräva lite djupare, inser man snart att komponenterna är lite slarvig ditsatta, framhastade medan något annat har tagit fokuseringen. Gör om, gör rätt. Fokusera. Planera din tid. Det kommer bli så mycket bättre då. Du kommer bli så mycket smartare. Det är inte ytan som räknas. Det är innehållet. Typ.

Leave a Reply

Your email address will not be published.