Men jag trodde…

Posted by | December 09, 2013 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Idag var det prov igen. PPC och SEM. Brett och stort ämne men väldigt spännande rakt igenom.  Nu är det bara ett prov kvar innan juluppehållet. Inför PPC/SEM-provet har vi pratat mycket om att man måste pröva sig – a/b tester. Det är svårt att hitta rätt på första försöket. Det går att göra något fint och relevant men att veta hur andra beter sig från början är svårt. Man kan lyckas bra, men allt går så klart att förbättra – optimera. Följ DATAN alltså. Något jag kommer upprepa till världens ände. Ens värsta fiende när det kommer till att följa DATAN är så klart en själv. Man är så full av erfarenheter och beteenden att det sunda förnuftet är hotat. Jag har tänkt lite på mina glas här hemma under hösten.

En vacker dag kom min sambo på mig när jag stod och diskade ett glas. Hon frågade mig varför jag diskade just det glaset när vi hade andra glas som var rena. Mitt svar var kort och rakt.
“Jag är väldigt törstig och behöver mera vatten.”

Stora Glaset

Stora Glaset

Min sambo tittade väldigt konstigt på mig när jag svarade så. Hon var nämligen rätt säker på att de andra glasen rymmer lika mycket vatten som det stora jag stod och diskade.
“Inte en chans.” Upprepade jag mig, väldigt självsäkert.
Nu var tärningen kastad som ni kanske märker. För att det här skulle få ett slut var vi så klart tvungna att testa glasens storlek mot varandra.

Lilla Glaset

Lilla Glaset

Jag behöver så klart inte dra ut på hur det gick. Svaret är givet. Både glasen rymmer precis lika mycket vatten. Jag blev väldigt förvånad över det. Kände mig lurad på åratal av drucket vatten som jag inte fått i mig. Men det jag vill komma till, förutom att det var väldigt korkat av mig att dra en slutsats utan att testa först, är att det förmodligen är så här det går till lite överallt. Folk omkring oss har fått för sig saker och det kan gå flera år innan de upptäcker att det dem trodde var helt fel. Det behöver inte handla om vatten i ett glas. Det kan handla om ett företags miljardsatsningar. Det kan handla om ett par års marknadsstrategi som bara måste strykas och göras om. Det kan handla om en självklart liten annons som av alla förutom marknadschefen upplevs som väldigt märklig. Jag ska aldrig mer hamna i glasfällan. Jag kommer att pröva saker till sin förbannelse från och med nu. Så med den inställningen och min redan nämnda “gör först fråga sen” plan så kommer jag med all säkerhet komma fram till en massa bra DATA att bygga fantastiska saker med.

Hur gick det på provet då? Det vet man inte. Alla rätt på kunskapsdelen i alla fall. Så mycket vet jag. De andra delarna är inte rättade än. Återkommer om det. Än så länge är det en fin nolla i omtenta-boxen i alla fall.

Leave a Reply

Your email address will not be published.