Fokusera på DATA – Meusurepoint

Posted by | November 14, 2013 | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det fina lilla analyseringsföretaget Meusurepoint var med oss i klassrummet idag. De som bland många andra framgångar ökade Linas Matkasses omsättning från NOLL till trehundrasjuttio miljoner på fyra år. De ägnade hela förmiddagen åt att förklara vad den hemliga ingrediensen i deras framgångar är. Jag tycker lite synd om dem som missade föreläsningen för den var minst sagt matnyttig. Och saltad med en stor mängd hälsosamma tips. För hur snabbt och bra har det inte gått för den där kassen? Linas Matkasse alltså. Och de fick det att låta så enkelt… Den stora planen. Den lilla strategin. Utförandet. Är det så enkelt att det bara är att fokusera på att lägga pengarna i rätt hatt. Att strategiskt och analytiskt plocka bort kanaler som inte ger en bra CR? Att kunna lägga sina pengar på de kanaler som växer fram och visar sig ge dig de nöjdaste kunderna, den bästa ROI. Ja, det låter självklart när jag skriver det men sanningen är nog så att det är ruggigt svårt för ett företag att behålla rätt fokus.

“Håll er till planen och samla data. DATA.”

Gå aldrig på magkänsla. Faaaan. Jag som älskar att gå på magkänsla. Det bästa jag har varit med om i livet kan jag tacka min magkänsla för. Men nu ska jag inte blanda ihop privatliv och yrkesval.  Men där har jag något att jobba bort. Det ska dock inte vara några problem för är det något jag älskar så är det statistik och DATA. Nu har jag i dagarna friskat upp minnet (Tack Nina Asp) när det kommer till excel och till att göra diagram på DATAN också. Just i denna stund försöker jag göra svinig statistik över hur många grisar vi (Sveriges köttätande befolkning) kommer att äta upp julen 2013. Utan att avslöja för mycket så är det väldigt många grisar som går åt i december. Har ni tur kanske ni får någon av de sex procenten som tillhör kategorin ekogrisar. Men den grisen har fortfarande inte sett naturen, andats frisk luft.

Hur som helst. Nu tappade jag fokus. Jag sitter trots allt i Värtahamnen på ett extrajobb och förser landets blivande armé med snabbkaffe. DATA.

Från och med den här dagen tänker jag inte ta något som helst beslut som går att koppla till skolarbete eller den här bloggen, som inte kan backas upp med färsk och rykande DATA. Problemet med det är så klart när man inte har så mycket DATA att tillgå. Vi jobbar bara med imaginära cases i skolprojekten. Kan man då sätta upp egen DATA. Nej det går inte. Då lär vi i oss en massa galenskaper.

Så vad kan man göra när man inte har någon DATA. Ska vi gå igenom studierna med gissningar när det viktigaste tydligen är att studera och analysera historiken. DATAT. Fokusera på det som ger resultat. Det här är något att fundera över. Lätt ett ämne för lunchkassen i morgon.

Hur man samlar in DATA man inte har

  • Ring någon som har.
  • Maila någon som har.
  • Fråga Google. Anledningen till tredje platsen är för att jag tror mer på att ringa eller maila någon inom området. Jag har dock ingen DATA på att det är så.
  • Styr upp snabb-DATA om det går. Du kanske hinner registrera en veckas trafik i en liknande miljö. Med lite tur. Mycket tur.

Leave a Reply

Your email address will not be published.