Medieinstitutet Stockholm

Adobe Premiere

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag håller på att friska upp mitt videoredigeringsminne med Content Marketing-projektet i skolan.
Adobe Premiere har blivit så mycket lättare att handskas med än sist jag använde det programmet. Riktigt kul! Hur mycket kul kommer jag inte ha med min Canon XM-2, min GoPro och ett armé av grymma Nokiatelefoner och diverse tillbehör i form av fästen? Read More

Sveriges bästa digitala marknadsförare | Online Marketing

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag har pratat med många personer inom företag som letar muskler inom onlinemarknadsföring, eller internetmarknadsföring, och många säger att de har svårt att hitta rätt kompetens. Alltså rätt personer till rätt tjänster. De säger att de letar efter någon som har en bred kunskap inom området snarare än spetsig. Som kan hugga i där det behövs. Det ska finnas en stor kreativitet och lekfullhet i ögonen. Erfarenhet. Det ska finnas analys, projektledning och budgetkontroll. Men främst ska personen brinna för det den ger sig in i. Det är det allra viktigaste hos cheferna idag. Vid första anblick måste de få känslan av att personen brinner. Annars kan man lika gärna svepa kaffet och strutta hem.

Men det är ju jag | Andreas Rosell

Den stora anledningen till att jag började studera igen är för att… Read More

Pole dance-event på Medieinstitutet

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Content Marketing-projektet PoleBuddy.se går som tåget och i helgen hade vi en uppvisning inför skolan elever på Medieinstitutets pubkväll.
Eftersom vi inte kan bjuda in alla elever, över 300 stycken, till studion, tog vi helt enkelt studion till skolan. En fin och mobil pole dance-stång med tillhörande scen.
Vi lät elever och alla andra prova på och vart de sugna på mer fick de ta del av pole dance prova-på-kort på Studio Dancing Queen på Östermalm.

Självklart kunde PoleBuddy-Sara inte hålla sig från att underhålla och hennes uppvisning kommer här:

Content Marketing goes on

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi är inne på tredje veckan av Content Marketing projektet och det går enligt projektkalendern. Om vi bortser från resultaten då… Nej, så illa är det inte, vi kommer uppnå vissa av våra högt uppsatta mål, men inte alla. Vi har i för sig en vecka kvar på oss att mangla fram idéer som kan boosta siffrorna fram till redovisningen.

Vad kommer efter kampanjlivet?
Jag vet inte. Vi har pratat om sidans existens efter projekttiden och vi är nog eniga i gruppen att ta den vidare. Vi tycker att intresset är så pass starkt hos många viktiga grupper att det känns kul att fortsätta. Vi måste dock sätta oss ned och fundera och planer hur vi kan visionen vidare.

Content Marketing – PoleBuddy.se

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi har som sagt var påbörjat ett större projekt som ska löpa hela februari och in i mars. Med oss på resan har vi fantastiska Sara Öhman som med sin kunskap verkligen kan guida oss i det hela. Mitt fyrmannateam har förälskat oss i pole dance och således satt upp en hemsida PoleBuddy.se. Det är inget mindre än en hemsida som bara kommer ägna sig åt pole dance. Pole Dance-mode, pole dance-sport och fitness, pole dance-mat och den stora pole dance-livsstilen i sig. Hur mycket visste jag om pole dance innan det här projektet? Well, jag visste att det var en sport på väg upp, en sport man skulle kunna säga är trendig, eller står på randen till att bli. Men mer än så vet jag inte. Jag visste till exempel inte att det finns fem pole dance studios i stockholm, varav en är vår samarbetspartner i projektet – Dancing Queen Studios.

Det har varit hektiskt så här i uppstarten av projektet. Alla i teamet har försökt att hitta sina roller och det är så klart att det skaver lite under en sådan process. En härlig projektbeskrivning är gjort och kampanjkalendern är fullspäckad med bra idéer. Nu ska det bara levereras. I tid. Det kommer att bli svettigt men med lite peppande från alla i teamet så tror jag att vi kommer få det mesta på plats.
Och när det är över? Det är då det roliga börjar; uppföljning och analysen av vad som gick bra och vad som borde ha gjorts annorlunda.

Jag har redan lärt mig en massor om pole dance men det som har fångat mitt största intresse är utövarnas fascination över Batman, en fascination som uttrycker sig på många olika sätt, exempelvis så här:

Content Marketing – PoleBuddy.se

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Poledance och PoleBuddy.se

Jag och mitt team är i slutfasen av planeringen av ett härligt content marketing-projekt som rör sig inom den härligt världen av poledance, eller poleakrobatik. Under februari kommer vi fyra i teamet att driva projektplanen med aktiviteter, teman och ämnesområden för att nå våra högt uppsatta mål. Jag har redan varnat familjen om att jag inte kommer sova så mycket under februari. Att de kommer få stega tillbaka för poledance under en månad. Att säga det var inte direkt populärt, men jag har gett stora löften om vad som kommer att erbjudas när jag är klar med min utbildning.

Min redan korta nattsömn kommer alltså bli än kortare. Härligt! Kanske ska köra ett projekt pararellt; zombiepole.se
Jag tycker att vi har lyckats med projektets storlek om man viktar det mot teamet och de styrkor och svagheter vi har i gruppen. Vi kommer få ligga i för att få ihop all text, bilder och videos, tävlingar och hemsidan men det är helt klart inom räckhåll. Det måste gå. Det är det här vi vill göra. Det är det här vi ska göra.

Det kommer att landa rätt mycket projektmaterial på den här bloggen. Med lite tur kan man få se mig på en stång göra Batman, Hobbit eller Superman, tre härliga poledance ställningar jag kan relatera till.

Content Marketing planering för PoleBuddy.se

PoleBuddy

PoleBuddy

Resultatet från annonsen på LinkedIn

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det är som sagt var pågående LIA-jakt i Stockholm med omnejd. Sökande går väldigt bra och jag känner mig nöjd med de möten jag har haft och de jag har kvar. Det är så klart mycket som ska klaffa, både från mitt och från arbetsplatsens håll. Utöver de vanliga sökmetoderna har jag valt att pröva en privat liten praktik-annons på LinkedIn. Visste inte riktigt hur pass vanligt eller ovanligt det var att göra på det här viset men nu har jag hört att arbetssökande jagar jobb med egna annonser. Det kanske är värt att satsa på om något år när man är hungrig på att få sätta tänderna i ny data.

Andreas Rosell - Er praktikantSå här i efterhand borde jag ha valt att betala i CPM och inte i CPC, med vid uppsättande av annonsen trodde jag faktiskt inte att någon skulle klicka på den. Otroligt naivt. Man håller hårt i sina CSN-pengar kan jag lova. Hur som helst. Jag missade förmodligen en hel del klick när min dagsbudget gick i taket de flesta av dagarna. Klicken jag fick in var från rätt håll för det mesta, från personer inom media i Stockholm. Om det kommer att leda till något återstår att se.

LinkedIn annons

LinkedIn annons

Praktikplats-jakten och LinkedIn-annonsen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | 2 Comments

Just nu är det 35 vassa Onlinemarknadsförare från Medieinstitutet som jagar praktikplatser inför våren 2014. Jag är så klart en av dem. Det har varit lite ångest inblandat i att möta den här praktiken. Oron att hitta rätt ställen men än så länge har det trillat in bra med arbetsplatser att söka sig till på skolans interna marknad. Samtidigt så har vi själva byggt långa önskelistor på kontor vi skulle vilja prata med. Från början av utbildningen visade det sig var få som tänkte att de skulle söka sig till byråer, men det har förändrats allt eftersom tiden gått.

Det är kul att prata runt i klassen om den här första praktikperioden. Det är förmodligen lika många knep och tricks, taktiker och tankar som det är just personer i klassen. Det är kul att se folk smyga iväg för att ta samtal, skärmar som vinklas bort och höra tisslandet och tasslandet. Ångesten. Självklart använder vi oss av så många kanaler som möjligt. Jag hoppas att vi gör det i alla fall. För egen del har jag börjat möta företag, men dörren är fortfarande vidöppen och det känns spännande. Känner mig ändå trygg i vart jag är och känslan är att alla i klassen har stora möjligheter att gå dit de vill vara.

Jag har slängt ut en liten annons på Linkedin. Riktad mot ett vettigt segment. Jag kommer göra en fin analys om hur det har gått för annonsen vid slutet av perioden, än så länge känner jag mig nöjd med hur den presterar. Funderar lite på hur vanligt/ovanligt det är att sätta ut en liknande annons? Men jag var tvungen att pröva. Fantastiskt spännande att se vilka som klickar på den.

Andreas Rosell Praktik

Andreas Rosell Praktik

 

 

 

 

Behavioral retargeting

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Ni vet när man har varit och kikat på något på någon sida. Det kanske är något man planerar att köpa. Och när det något sedan förföljer en digitalt. Tränger in en i ett hörn. Man tackar nej, klickar bort. Stänger fönster. Men så kommer något hela tiden tillbaka. Jag ska inte bli en Manha Manha kille på nätet

Content Marketing och det nya året

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

En minut över midnatt på nyårsafton kom ett mail till mig. Det var från Monster med rubriken “Nya jobb som kanske intresserar dig”. Visserligen är det ett av nyårslöftena. Att hitta ett jobb som intresserar mig. Ett löfte som ger mig ett tidsfönster på 11 dagar att lyckas, tiden mellan skolans avslutning och början på 2015. Hur som helst, jag tänker inspireras av Monster och vara jäkligt het på gröten det här året.

Skolan rivstartar med ett projekt som ska hålla på fram till Mars. Vi kommer att röra oss med fria tyglar inom Content Marketing och evenemang/biljetter. Ett området som sedan tidigare ligger mig varmt om hjärtat. Med på resan är föreläsare Sara Öhman, som kommer guida och leda oss i framtagning av vad som kommer att bli ett grymt roligt projekt.

Efter tre timmar brainstorming kan jag konstatera att ett av problemen blir att hålla tillbaka, att inte springa iväg. Ska försöka tänka lite mer som den som skickade Coops senaste nyhetsutskick till mig. Rubriken alltså. Det behöver inte vara svårare än så. Den fick mig att öppna mailet.

Coop nyhetsutskick
Coop nyhetsutskick

 

 

 

 

 

 

God Jul och Gott Nytt År

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag är i Jönköping med familjen och resten av släkten. Det är full fart och många och mycket att hinna med. jag har lämnat min dator hemma men kan inte låta bli att logga in på den gamla stationära historian som står på svärisarnas skrivbord för att önska er alla en God Jul och Gott Nytt år!

2014

Året mitt liv åter igen kommer att stå för stora förändringar. Det gäller både utbildning, jobb och familj. Verkligen något att se fram emot.
Jag har ett nyårslöfte som jag kan dela med mig av till er redan nu.

  • 2014 är inte året jag tänker bli en efterhängsen internet-näsapa som så många fruktar.
Näsapa

Näsapa

Högläsning i Kulturnyheterna

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag har jobbat väldigt mycket med bilder i mina dagar. Har jag inte suttit och jobbat med dem i Photoshop eller Illustrator…

Panda Peace av Andreas Rosell

Panda Peace av Andreas Rosell

…så jag suttit framför något skrivprogram som Word.

Framför allt så älskar jag att skriva. Att måla upp bilder med text. Något som jag verkligen får utlopp för i Fruktan. Vill ni veta mer om Fruktan.se så kan ni se när Kulturnyheterna besökte oss under ett Fruktan-möte hemma hos Fruktan-medlemmen Boel Bermann.

Nu har jag också bestämt mig för att pröva Pecha Kucha-formatet nästa år. En presentationsform som ställer höga krav på bilder och framförande. Det är alltså en presentation med förbestämt tidsförlopp. Tjugo bilder med tjugo sekunders snack till. Det blir verkligen något att bita i och jag hoppas att jag kommer kunna filma om det händer.

När 2013 går mot sitt slut blir allt en nedräkning

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Jag gillar tanken på att jag om sju dagar kommer smyga runt husknuten för att agera tomte åt släkten. I det stora sällskapet kommer det finnas två små själar som fortfarande tror på mannen i röda kläder och med den stora säcken. En av dem är min son. Jag längtar till att få se hans uttryck när jag kommer. Om jag kan se något genom det stora vita skägget.

Jag älskar tanken på att… Read More

Windows Phone och Nokia går framåt!

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Windows Phone med Nokia i första led har börjat ta marknadsandelar i de fem stora marknaderna. I Europa har Windows Phone de senaste tre månaderna vuxit till 9,6% av smartphonemarknaden. Jag jublar här hemma. Segerdansar. Dem är så värda det. Personerna bakom och produkterna i sig. De förtjänar framgång efter så många hårda år i uppförsbacke. Men hur på verkar det Google om WIndows Phone´s operativsystem skulle klättra och ta 20 % av smartphonekakan i de stora marknaderna? Vad händer om användarna börjar använda Bing som sökmotor, som ligger förprogrammerat och till och med i hårdvaran i många lurar. Det är lätt att tänka att det ligger en massa massa år framåt i tiden men vem kunde tro att smartphones skulle ta över mobiltelefonmarknaden så pass snabbt som nu skedde? En produktförändring av dess slag har förmodligen aldrig skett tidigare. Och vad händer när Microsoft ersätter Nokias starka varumärke med sitt eget i början på nästa år? Det ska bli mycket intressant att följa. Det vore fint om Google fick lite mothugg.

Siffrorna är från Juni-Augusti. Siffrorna för Skandinavien var inte lika smickrande men det är mitt i den svenska högsommaren. En sämre period för all (nästan) handel. Jag håller alla tummar och tår jag har för ännu bättre siffror för vinter och julförsäljningen, för det har väl inte undgått någon att vakren Microsoft eller Nokia är särskilt nöjda med försäljningen av den nya produktlinjen.

Nokia Lumia 1020

Nokia Lumia 1020

 

Windows Phone has hit double digit sales share figures in France and Great Britain with 10.8% and 12% respectively – the first time it has recorded double digits in two major markets.

 

Outfox pratar webbanalys

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Dagen började med att jag cyklade omkull i lera men styrde snabbt upp sig i och med ett mål för Hjärtat strax efter 07:30. Jag var alltså helt peppad när Christoffer från Outfox inledde sitt webbanalysblock för Medieskolans onlinemarknadsföringsutbildning Medieskolans onlinemarknadsföringsutbildning. Redan innan föreläsningen hade börjat kände jag att Outfox var på gång och taggade, då annonsvisningen på min facebooksida tajmade rätt bra. Slump?

Outfox

Outfox

Men jag trodde…

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Idag var det prov igen. PPC och SEM. Brett och stort ämne men väldigt spännande rakt igenom.  Nu är det bara ett prov kvar innan juluppehållet. Inför PPC/SEM-provet har vi pratat mycket om att man måste pröva sig – a/b tester. Det är svårt att hitta rätt på första försöket. Det går att göra något fint och relevant men att veta hur andra beter sig från början är svårt. Man kan lyckas bra, men allt går så klart att förbättra – optimera. Följ DATAN alltså. Något jag kommer upprepa till världens ände. Ens värsta fiende när det kommer till att följa DATAN är så klart en själv. Man är så full av erfarenheter och beteenden att det sunda förnuftet är hotat. Jag har tänkt lite på mina glas här hemma under hösten.

En vacker dag kom min sambo på mig när jag stod och diskade ett glas. Hon frågade mig varför jag diskade just det glaset när vi hade andra glas som var rena. Mitt svar var kort och rakt.
“Jag är väldigt törstig och behöver mera vatten.”

Stora Glaset

Stora Glaset

Min sambo tittade väldigt konstigt på mig när jag svarade så. Hon var nämligen rätt säker på att de andra glasen rymmer lika mycket vatten som det stora jag stod och diskade.
“Inte en chans.” Upprepade jag mig, väldigt självsäkert.
Nu var tärningen kastad som ni kanske märker. För att det här skulle få ett slut var vi så klart tvungna att testa glasens storlek mot varandra.

Lilla Glaset

Lilla Glaset

Jag behöver så klart inte dra ut på hur det gick. Svaret är givet. Både glasen rymmer precis lika mycket vatten. Jag blev väldigt förvånad över det. Kände mig lurad på åratal av drucket vatten som jag inte fått i mig. Men det jag vill komma till, förutom att det var väldigt korkat av mig att dra en slutsats utan att testa först, är att det förmodligen är så här det går till lite överallt. Folk omkring oss har fått för sig saker och det kan gå flera år innan de upptäcker att det dem trodde var helt fel. Det behöver inte handla om vatten i ett glas. Det kan handla om ett företags miljardsatsningar. Det kan handla om ett par års marknadsstrategi som bara måste strykas och göras om. Det kan handla om en självklart liten annons som av alla förutom marknadschefen upplevs som väldigt märklig. Jag ska aldrig mer hamna i glasfällan. Jag kommer att pröva saker till sin förbannelse från och med nu. Så med den inställningen och min redan nämnda “gör först fråga sen” plan så kommer jag med all säkerhet komma fram till en massa bra DATA att bygga fantastiska saker med.

Hur gick det på provet då? Det vet man inte. Alla rätt på kunskapsdelen i alla fall. Så mycket vet jag. De andra delarna är inte rättade än. Återkommer om det. Än så länge är det en fin nolla i omtenta-boxen i alla fall.

Viktiga Nyckeltal

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Inför PPC-provet på måndag så har Mattias Källberg släpat in sig till skolan genom snöblask och regn för att styra oss igenom de viktiga nyckeltalen igen. Eftersom Nina spenderade förmiddagen med excel-uppgifter så känns det lagom fräscht i huvudet just nu. Samtidigt upptäcker jag att nyckeltalen börjar sitta just precis nu. Inte bara på papper, i praktiken också.

Men i alla fall. Han sa “när man har legat med ett konto under en tid” – Action på kontoret. Sova med jobbet. Ser fram emot examen.

PPCSIFFROR

PPCSIFFROR

Tremånaderskontroll och det stora LIA-bråket.

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

För en månad sedan kände jag, och säker många med mig, en viss stress över att vi inte redan var experter på det vi ska göra. Nu, tre månader in i utbildningen, har jag landat i min framtida roll. Jag har avklarade prov i ryggsäcken med lyckade resultat. Workshops och grupparbeten har fungerat bra och varit mycket lärorika. Jag kan lugnt konstatera att stressen är borta, samtidigt som  kunskapen flödar in i ett fortsatt skönt tempo. För det är fortfarande mycket som händer, mycket som ska in, men grunden och tryggheten är större och starkare.

Nu när månad tre är i mål noterar jag att det har handlat mycket om Adwords med fokus på konto och kampanjhantering. Vi har pratat GDN och diskuterat hur man optimerar de olika kanalerna på bästa vis. Det tjatas på oss om att testa sig fram. Vilket inte är något problem för jag har alltid tillhört de som kör först och frågar sen. Det är lättare att be om ursäkt än att fråga om lov. Just nu är det mycket som handlar om att rankas och scooras också. Bäst och  mest på olika sidor och i olika verktyg. Jag har också noterat BIG DATA och PLA (Product Listing Ads) med stora bokstäver i anteckningsblocket. Något att ta med vidare in i månad fyra då vi ska fördjupa pss i webbanalys.

Det stora LIA-bråket

Vi har börjat prata LIA-platser. Det ser visserligen bra ut med intressanta arbetsplatser att gå till. Men sätter jag fingret i luften kan jag ana stora konflikter. Något att se fram emot.

Min organiska serp

En kort uppdatering om läget i serpen. Jag kan nöjt konstatera att min namn har bufflat in sig p nästan alla platser. Det tog två månader ungefär. Bildsöket ser också bra ut. Mycket nöjd.

Andreas Rosell och serpern

Andreas Rosell och serpern

Relevans

Det glädjer mig mycket att i princip  alla föreläsare pratar varmt om vikten av relevansen i allt vi gör. Internet har verkligen börja växa upp från den tonåring den så länge varit. Det fungerar liksom inte att halvdant skräpa ner sin omgivning. Det går inte att slaska iväg en massa saker med förhoppningen om att det ska fungera. Nej. Framtiden handlar som jag redan så många gånger har skrivit här, DATA. Relevansen i innehållet och att bygga på data är det som gäller. Och det gör mig lycklig. Ge rätt sak till din kund, din medlem eller din besökaren och du kommer få kärlek tillbaka.

Jag känner mig stark på relevans. Det känns bra.