Medieinstitutet Stockholm

Rullskidåkarens guide till galaxen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments
Pölder Sport

Pölder Sport på plats under Landsjön runt

Att börja åka rullskidor
Från och med idag så kommer den här bloggen bli mer och mer tränings- och produktinriktad. Jag kommer att skriva om rullskidor, längdskidor och en hel del annat som kan förknippas med skön utomhustid. Jag kommer att snöa in på saker som bl.a. pannlampor, valla, trugor och c-remmar. Varför det undrar ni kanske nu? jo för att jag ska börja träna igen, på riktigt, och för att jag arbetar på Sveriges ledande längdspecialist Pölder Sport. Här kommer ni alltså hitta en nybörjare rullskidåkares första steg (diagonal?) mot en stabil och snabbare mil.

Att komma igång med rullskidåkning
När jag började mitt arbete på Pölder Sport, som produktansvarig på webben, i augusti -2015 så hade det gått över tjugo år sedan sist jag stod på ett par längdskidor. Jag blev alltså inte anställd för de kvalifikationerna som rullskidproffs (det har vi andra som är). Under min första vinter på Pölder har jag säkert hunnit åka längdskidor fyra gånger (skitvinter). Dessutom jobbar vi väldigt mycket under högsäsongen. Lägg till en familj på det ni vet, ja ni vet, för som så många andra så är tiden ett stort problem och en lätt undanflykt för att komma igång med något. Rullskidor hade jag aldrig provat, men det har jag gjort nu, hela fem gånger. Nu kan jag stoltsera med minst tre mil rullskidåkning i kroppen.

Nu ska det dock bli ändring på det. Min kunskap om produkterna och prylarna, min nyfikenhet och lärdom om träningsformen har ökat massivt, nu ska det aktiva matcha upp. Så, följ mig här för att ta del av min rullskidträning mot Nattvasan 2017 (har någon en biljett?), mot en kropp jag känner igen och mot ett hälsosammare liv. Det kommer som sagt var att handla om rullskidor, längdskidor, cykling och en och annan backsvordom då jag nyligen har flyttat upp på ett berg i Egnahem i Huskvarna.

Mina rullskidor
Just nu kör jag med ett par Swenor Pölder Classic som funkar hur bra som helst. På fötterna har jag Salomon RC Carbon Classic, kort och gott en riktigt skön sko som är lätt att få på och av. Sval på sommaren och varm på vintern. Varför ska ni ha koll på den här sidan framåt:

  • Följa en nybörjares träning på rullskidor/längdskidor
  • Få uppdateringar om nyheter inom längd-Sverige
  • Få koll på Egnahem i Huskvarna och allt det goa som kommer med att bo där.

Om jag inte har åkt rullskidor, vad har jag då gjort?
Jag har i mångt och mycket varit aktiv fram tills för några år sedan. Jag har spelat fotboll, cyklat och allmänt hållit igång på olika vis. Mitt bollsinne har alltid varit mycket fantastiskt bra. Så är det ju, Om ni vet hur jag kan kombinera den klassiska rullskidåkningen med en boll så vore jag mycket tacksam. Det är fortfarande väldigt stel åkning, en väldig balansakt och ruggig teknik trots att den sitter som den ska i huvudet. Tyvärr är det också ett rätt så dåligt system med muskler som backar upp rörelserna också. Men som så många gånger tidigare så brukar min kropp svara bra på träning och därmed är förhoppningarna stora om att snart bli bättre.

Förresten. Om ni undrar över Galaxen så är det oklart än så länge. Jag säger till när jag har tränat mig dit.

Trettiotvå stycken onlinemarknadsförare ger sig ut i världen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Vi har haft skolavslutning och återigen kan en konstatera att tiden går alldeles väldigt snabbt. Var det inte igår som vi träffade vi varandra för första gången?
Det är makalöst vilken respons alla i klassen har fått från marknaden. Redan innan examen hade 65% av onlinemarknadsförare, eller digitala marknadsförare om ni så vill, fått jobb inom området. Nu är det flera, har ingen exakt siffra men det känns klart att alla, om så önskas, kommer att ha fast jobb väldigt snart. Och vad händer när något svarar så här bra? Stoltheten växer så att det knakar, hos alla inblandade. Medieinstitutets elever är starka, det är bara att konstatera, dessutom är vi många i det stora nätverket. Det ska bli mycket spännande att följa allas resa som börjar nu, och se vems vägar som går ihop med andras, för att många i klassen kommer att jobba med varandra på något vis är uppenbart. Sverige är ett litet land. Det känns så kul!
Tack klassen, tack Medieinstitutet för att ni gav mig utbildningen och tack utbildningsledare David för allt du roddar med.
Den här bloggen kommer leva vidare och ta mer fart nu med inriktning på yrkesverksamheten och politik. För att återkoppla till en av anledningarna till varför bloggen startade, för att synas, så har det gått bra. Jag har tagit över första sidan, och syns. Nu ska jag bara hålla arbetet uppe för jag vill inte släppa fram någon annan Andreas Rosell, inte ens om det handlar om Sveriges Starkaste man.

Det är mycket nu

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Först och främst så är det sommar nu. Då går allt på halvfart. Det vet vi. Med undantag för bl.a. barn. Att vara föräldrarledig är inte en dans på rosor. Det är ansvar, nervositet, fokusering och ångest tolv timmar om dagen just nu. Självklart är det smått fantastiskt och underbart på samma gång. Utöver det har jag tagit en del svåra beslut och brottas med stora familjefrågor. Sist men inte minst så är det lansering och släppet av mitt skrivarkollektivs första novellantologi Stockholms Undergång. Även om vi är tio stycken i gruppen så tar den mycket fokusering och kraft. Det jag vill säga är att det inte blir mycket tid och ork över till den här sidan just nu.

Men här kommer i alla fall en ytterst kort och självfokuserad videoselfie från Tokyo.

Pecha Kucha presentation

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Jag hade alltså en Andreas Pecha Kucha presentation för klassen om min tid hos Djurens Rätt. Pecha Kucha innebär vanligtvis att presentationen innehåller tjugo bilder med tjugo sekunders prat till var bild.
Vi fick dock ha med text, samt skapade bilder och inte bara foton.

Några råd för en sådan här presentation är:

  • Repetera många gånger innan. Tjugo sekunder springer iväg.
  • Försök att prata över block av bilder med samma tema och inte tjugo sekunder till varje bild tänk.
  • Gå lös med kreativiteten.

Innehållet i den här presentationen är lika delar skapade bilder av mig samt “lånade” bilder från google. Jag har dessutom försökt att ha lite 80´s tema över hela presentationen.

LIA 1 avslutad och föräldrarledighet

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Då var tio veckor på Djurens Rätt avklarade och tiden gick alldeles för snabbt. Jag är enormt tacksam för att organisationen ville ta in mig under den här perioden. Jag har lärt mig en massor inom mina områden men också mycket om hur en organisation jobbar med fokus på medlemsvärvning osv.

En kort sammanfattning om vad jag har arbetat med på Djurens Rätt:

  • Identifiering och uppsättning av goals och events i Google Analytics.
  • PPC
  • Konvertering och optimering
  • Dashboards och rapporter i analytics
  • A/B-testning
  • Ansökte och fick ett Google Ad Grant-konto i AdWords. Satte upp kampanjstruktur och skrev annonser
  • Facebook-annonsering
  • Content Marketing
  • Webbanalys

Idag börjar nästa äventyr då mina pappadagar kickar in. Framför mig ligger sex veckor med sonen då sambon ska börja jobba igen. En omställning för hela familjen. Vi har varit tre hela den här tiden. Jag har haft tur att kunna vara hemma med sonen så pass mycket de här första 17 månaderna. Och snart börjar han på förskolan också…. tiden går snabbt alltså. Any how. Låt sommaren komma igång på riktigt nu.

Praktiken och överlämningen

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Klassen är inne på sista veckan av den första praktikperioden i utbildningen. Tiden går snabbt när man har kul. Det innebär alltså att hela veckan ägnas åt att avsluta projekt, sätta ihop informationsdokument och styrdokument så att det jobb jag har lagt in kan leva vidare. Förra veckan satt jag med dashboards och rapporter i Analytics och det är på samma knepighetsgrad som att sätta ihop en bra överlämning. Ena dagen gör man något som är fullt begripligt för en själv, för att dagen efter inte riktigt spela alls. Att då få till det för någon annan, någon som inte är så van vid ex Analytics, eller AdWords. Det är tufft men kul!

Jakten på LIA omgång två är har startat förresten. Här finns mitt CV om någon skulle vara intresserad av att ta in en LIA-praktikant till hösten 2014.

Sveriges nationaldag och ännu en ledig dag

Posted by | Medieinstitutet Stockholm, Outside | No Comments

Det är bara en vecka kvar av första praktiken och perioden har gått förskräckligt snabbt. Inte minst på grund av massor utav röda dagar.

Dagar som jag brukade tycka väldigt mycket om men när man har en begränsad tid på en arbetsplats blir det snabbt rätt så frustrerande. Och på det kommer klämdagarna också…

Tog en promenad i morse föresten. Det pågår en fotbollsturnering i Hammarbyhöjden. Till syned ganska oskyldigt men efter att ha pratat med en fotbollsmamma vars son var med i turneringen representerande Djurgårdsakademin fick jag snabbt en rätt så obehaglig känsla av hela spektaklet. När de är små ska fotboll vara kul. Ingen ska exkluderas för att färdigheterna inte är på plats än.

Hur som helst. Ha en fin nationaldag på er!

På jakt efter den bästa LIA-Praktiken hösten 2014

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Tiden går snabbt när man har kul. Den här dagen har exempelvist gått riktigt snabbt med valdeltagande och familjehäng. En annan sak som gått snabbt är min tid på Djurens Rätt. De är långt ifrån över men det är ändå dags att börja söka efter en praktikplats inför höstens period. Datum som gäller är 22 september till 28 november 2014. Om du eller den du jobbar för  tar in praktikanter inom onlinemarknadsföring är du mer än välkommen att höra av dig eller skicka över ett tips. Inför höstens sökande tänker jag inte försöka mig på en LinkedIn-annons då erbjudanden till oss är tillräckligt många som de är. Jag tänker dock söka mig till de företag och organisationer som jag tror ger bäst utbyte åt båda håll. Det är som vanligt, alla dörrar är öppna, än så länge.

Jag tänker inte summera tiden på Djurens Rätt nu. Jag kan dock redan säga att det har varit väldigt givande och kul tid. Ett par lärorika och fina veckor. Vilket ställe och vilka människor! Inspirerande.

Så återigen, är du intresserad av att prata med mig om en praktikplats i höst – kontakta mig mer än gärna så kan vi ta en förutsättningslös diskussions-fika. Här är min bakgrund förresten…

Google Ad Grants

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Va! Vilken grej.
För ideella icke vinstdrivande organisationer finns det en produkt som går under namnet Google Ad Grants. Det är ett AdWords-konto som organisationen ansöker om för att kunna förmedla sin information som ofta, eller alltid, handlar om att göra världen till en bättre plats att leva i.
Read More

Optimizely – Ett bra verktyg för A/B-tester

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Att jobba med konverteringsoptimering innebär så klart en hel del A/B-tester. Det låter initialt kanske inte så svårt. Ett bra testverktyg är nedladdat, som exempelvis fina Optimizely, som inte kräver några direkta kunskaper inom kodning. Över en kaffe planeras det för vad och hur testen ska genomföras. Någon tror sig veta vad sidorna har för svagheter. Read More

Första veckan av tio på Djurens Rätt

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Nu har jag konverteringsoptimerat i en hel vecka på Djurens Rätt. Nja, Typ. Jag har skaffat mig en överblick över trafik, flöden och hemsidan och antecknat ner en herrans massa idéer. Det är en utmaning att som student komma till en arbetsplats där allt inte sitter på plats. Där tekniken måste tas fram. Något som jag också tror är rätt standard i dessa dagar.

Veckan har varit lärorik och de resterande nio kommer vara likaså. Jag och webbutvecklaren har en massa arbete framför oss men en stor slutsats jag har dragit fram till nu är att potentialen är väldigt stor. Resultaten finns där alldeles runt hörnet. Medlemsregistreringar, gåvor och andra förvärv har stora utrymmen att ta sig uppåt på. Tillsammans med ett gynnsamt politiskt klimat och en större andel människor som har börjat fundera över miljö, hållbarhet och kvalité så ser året ljust ut.

Förutom att vara inblandad i konverteringsoptimering så är det det fantastiskt inspirerande att få vara på ett ställe med så många fina människor som bryr sig om så många fina saker. Redan under min korta tid hos Djurens Rätt har de fått Willys och Coop att sluta sälja ägg från burhönor, en stor succé och ett stort arbeta som tagit lång tid för många engagerade att få igenom.

Heja Djurens Rätt!

Marknadsplaner och Stockholms Undergång

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Igår pitchade jag och min lagkamrat Jessica Mac Guinnes den marknasplan vi under tre veckor satt ihop för Denny´s Home. Ett jättejobb på relativt kort tid. Det vart inte bättre av att jag åkte dit på magsjuka precis när slutspurten skulle inledas. Så jag vill passa på att ge Jessica en stor eloge som styrde upp jobbet medan jag låg hemma i feberyran.

Jag  är i det stora hela nöjd med arbetet och pitchen som var inför utbildningsledare och lärare på skolan, Denny själv, andra projektgrupper samt eminenta Daniel Norin från WGP och Anneli Näs.

Det finns så klart alltid saker man kan ha gjort annorlunda i efterhand. Det fanns kanske saker som var mer värda att ta med i pitchen, för ska man sammanfatta 80 timmars jobb på tjugo minuter får man hålla tungan rätt i mun när man väljer sina ord.

Hur som helst. Projektet är över och nöjdheten är stor. Nu ser jag fram emot tio veckors LIA på Djurens Rätt där jag till stora delar ska fokusera på konverteringsoptimering. Det kommer bli tio veckor hårt jobb men jag är laddad som aldrig förr. Jag kommer sikta högt för jag vet att jag landar mjukt om det inte skulle hålla.

Stockholms Undergång

En annan marknadsplan tar vid nu när jag äntligen kan släppa Dennys. “Stockholms Undergång” närmar sig nämligen. Men innan jag börjar snickra ordentligt på den tillsammans med de andra skribenterna för Fruktan.se, så ska jag passa på att andas lite extra i helgen.

”Stockholms Undergång” är en antologi skräcknoveller om hur staden möter sitt slut i nutid, dåtid och framtid. De tio fristående berättelserna tar plats i ett Stockholm som är obehagligt välbekant. I ett Stockholm där vardagen raseras. I ett Stockholm där vad som helst kan hända.
Sömngångare demolerar Stockholm. Pesten bryter ut, monster samlar lik och skadedjur utrotas. Ett väderfenomen drabbar staden, demoner kommer till Kungens Kurva och en komet närmar sig Sergels Torg. Människor förfryser inifrån och Hötorgsskraporna faller som dominobrickor.

Webbdagarna Stockholm 2014 | Dag 2

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Det sägs att det var över ettusensexhundra personer på Webbdagarna 2014. Jag kan intyga att det kändes som det prick klockan 10.01 i dag när alla skulle fixa sitt morgonkaffe med tillhörande fika. Det blev trångt men gott och fint med många glada ansikten. Men innan det stod jag i entrén mellan åtta och tio och kände igen många från dag ett. Nästan alla. Kanske ingen.

Dagen blev inte så lång som jag hade hoppats på men jag hann se Stefan Löfven och underbara Kunle Oguneye, Head of Products and Program för Kongo.com. Vilken kille! Han berättade om den digitala utvecklingen i Afrika men framför allt i Nigeria. Visserligen har jag vart bortskämd med att få mycket bra och intressant data kring internetanvändning och mobilanvändning från hela världen under mina år på Nokia. Något som jag verkligen uppskattar nu. Kunle berättade om ATM-problematiken de hade i Nigeria. Hur svårt landet hade med att få tag i kvittopapper vid uttagstillfällena, något folket verkligen vill ha när de tar ut sina pengar i ATM-maskiner. Det handlar om trust. Nu har Nigeria löst det med att det skickas ett sms, bara sekunder efter ett uttag gjorts på bankkontot, till de som tar ut pengar i en maskin. Hur mycket världen ska tacka Nokia för Afrikas mobil och internetutvecklingen vet jag inte, men det borde vara ett ganska så rejält STORT TACK i alla fall.

Hur som helst. Tack till Webbdagarna för att vi fick jobba med er och ta del av fina föreläsningar och den sköna atmosfären på Waterfront! Nästa år ses vi under andra förutsättningar, det lovar jag.

Saker jag kommer minnas från Webbdagarna 2014

  1. Lokalerna och tekniken. Waterfront alltså! Vilka salar och vilken skön teknik!
  2. KÖTTET. Det var tusan kött överallt. De hade visserligen styrt upp en bra station för alla andra typer av matintag. Jag tycker ändå att det är dags för större mässor och event att tänka till lite på den här fronten.
  3. Människorna. Den genomsnittliga Webbdagarbesökaren kändes inte så digital som jag hade föreställt mig. Genomsnittsåldern var kanske högre än vad jag trodde också. Det kanske var därför alla snackade om de nya människorna som tydligen har allt det där som “vi” andra inte har. Förmågan att kunna använda flera displayer och devices på en och samma gång.
  4. Mina två klasskompisar vars Instagrambilder tog över den gigantiska skärmen i stora salen vid ett flertalet gånger.

Från dag två kommer jag främst minnas Kunle från Kongo.com och hans livfulla tal om utvecklingen i Nigeria. Hans föredrag finns snart att ta del av online någonstans nära dig. Gör det!

Webbdagarna på Waterfront | dag 1

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Första dagen på Webbdagarna är avklarad och jag känner mig nöjd med min insats. Även om Stockholm just nu bjuder på riktigt tungt marsväder så har Waterfront levererat några solstrålar. Ett par timmars jobb vid stora entrén och bakom en videofilmkamera och några timmar betraktande av härliga talare.

Temat på årets event är Global och det började bra med härliga Beata Wickbom och Perihan Abou-Zeid, båda inspiratörer och verkliga människor. Tack för era peppande ord. Det fortsatte med många järn i elden, Tomas Bennish, som bjöd på nyheter around the world. Han tillhör den där skaran människor som är väldigt involverade i saker och ting men som i en presentation kan skjuta lite fyndigheter och roliga slides, och få en att ha blivit lite klokare. Det var inspirerande om inte annat att få ta del av den karln.

Efter en svår att hitta vegolunch så pratade Valtech och Funka Nu lite om webbdesign och flat design. Det gav mig fina idéer och insikter. Tack för det alla inblandade.

Sammanfattar dagen med att det var mycket människor, glada människor och stort fokus på kaffe och kött i uppsamlingslokalerna. I morgon är en ny dag, nya arbetstimmar och nya talare. Bland annat kommer ingen mindre än Stefan Lövfen. Något jag inte kan missa. Hoppas på att få plats i lokalen bara. Den slukar inte alla 1600+ personer som köpt biljett till årets upplaga.

Det här med perspektiv

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

När jag cyklade hem från skolan idag så filmade jag resan med min GoPro. Jag monterade kameran upp och ner, hängande i styret. En av få kamerapositioner jag inte har prövat ännu. Jag tänkte så klart på att filmen blir upp och ned. Det jag inte tänkte på var att perspektivet förändras när man gör på fel sätt i Adobe Premiere. Det hela vänsterställs. Jag som är mästare på att se saker ur andras perspektiv föll alltså här. Nu kan jag visserligen vända på bilden så att det blir högertrafik men det är otroligt knepigt och fascinerande att se sin tur gå i vänsterfält.

För visst är det en av de viktigare skillsen att kunna när man befinner sig på en marknadsavdelning… Read More

Projekt Marknadsföringsplan | Denny’s Home

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Nu har vi lämnat det stora Content Marketing-projektet bakom oss och nästa har redan landat på bordet. Det var nästan så att jag hann andas emellan. Peppen är ändå enorm och det här kommer bli kul. Det fyramannastora teamet från PoleBuddys har blivit ett tvåmanna. Jag och Jessica. Vilket team! Jag har stora förhoppningar på ett mycket bra resultat. Ljuset i slutet av tunneln är väldigt heltäckande och ljust. Bländande.  Men vad är det för projekt den här gången? Den sex sidor långa projektbeskrivningen säger rätt mycket men sammanfattat så är det ungefär följande… Read More

This is the end

Posted by | Medieinstitutet Stockholm | No Comments

Content Marketing-projektet är i hamn! Alla deadlines är gröna. Allt content är grön. Presentationen gick bra. Inlämningen gick bra. Det har varit riktigt kul och resultatet är väldigt tillfredsställande. Så just precis nu känns det lite tomt. Och det kommer att kännas tomt. Alla timmar till imorgon bitti. Klockan nio kommer nästa stora projekt. Men då kan jag ändå luta mig tillbaka på de här arton timmarna vila. Som mest blev öl och pastamat. Read More